Saturday, November 29, 2014

فراخوان حضور در هفتمین دوره جایزه بین‌المللی فیلم مستند شبکه تلویزیونی "تی آر تی" ترکیه

به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان»: هفتمین دوره جایزه بین‌المللی فیلم مستند شبکه تلویزیونی TRT ترکیه فراخوان داد.

هفتمین جایزه بین‌المللی فیلم مستند شبکه تلویزیونی TRT از ۷ تا ۱۰ ماه می سال ۲۰۱۵ در شهر استانبول توسط رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه و در ۲ بخش ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود.
این مراسم برنامه نمایش جشن‌واره‌ای ندارد و آثار راه یافته به بخش مسابقه صرفن به داوری هیات داوران درمی‌آید. این جشن‌واره به به‌ترین فیلم برگزیده ۱۰۰۰۰ یورو و دو جایزه ویژه ۷۵۰۰ و ۵۰۰۰ یورویی اهدا می‌کند٬ جایزه نقدی به منظور حق پخش یک‌ساله در شبکه تلویزیونی TRT ترکیه می‌باشد.
تنها فیلم‌های مستند بالای ۲۵ دقیقه‌ اجازه حضور درین جشن‌واره را دارند٬ مهلت ثبت نام تا پایان ماه جنوری سال آینده می‌باشد.
برای ثبت‌نام به وب‌سایت این جشن‌واره مراجعه فرمایید.

Wednesday, November 26, 2014

دو فیلم کوتاه از افغانستان در جشن‌واره بین‌المللی فیلم‌های آنلاین نمایش هنر برلین (Viewster)

به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان»: فیلم‌های مستند "زن=مرد" و "چهره‌های سیاه" ساخته سید شهاب احمدیار در جشن‌واره بین‌المللی فیلم‌های آنلاین نماش هنر (Viewster) برلین حضور دارند.

در جشن‌واره بین‌المللی فیلم‌های آنلاین نمایش هنر برلین فیلم‌های کوتاه٬ سریال٬ سینمایی و تیزر به‌صورت آنلاین به رقابت می‌پردازند.

فیلم‌های حاضر در این جشن‌واره از ۱۳ تا ۲۷ نوامبر سال جاری به صورت آنلاین برای دریافت رای از سوی علاقمندان٬ در وب‌سایت  www.viewster.com به نمایش گذاشته می‌شود.

Monday, November 17, 2014

فیلم‌کوتاه داستانی "سحر" برنده سه جایزه از جشنواره فیلم کوتاه ونکوور

به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان»: فیلم "سحر" ساخته الکس فراه کارگردان افغانستانی برنده جایزه‌ بهترین کارگردان٬ بهترین بازیگر مرد و همچنین بهترین فیلم در بخش دانش‌جویی از پنجمین جشن‌واره‌ی فیلم کوتاه ونکوور شد.


فیلم کوتاه "سحر" به زندگی خانواده‌ی افغانستانی که در غرب زندگی می‌کنند می‌پردازد. زندگی به شیوه‌ی قدیمی پدر و مادر خانواده و شیوه زندگی بی خیال و غربی فرزندان این خانواده میان زندگی آن‌ها شکاف ایجاد کرده است.
"سحر" نخستین اثر الکس فراه فیلم‌ساز افغانستانی که پیش‌ازین نیز در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو حضور داشته است.
پنجمین جشن‌واره فیلم کوتاه ونکوور از ۱۴ تا ۱۶ نوامبر به مدت سه روز در شهر ونکوور کانادا برگزار شد.

Monday, November 10, 2014

جلیل حسینی برنده جایزه بهترین فیلم داستانی


به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان»: دومین جشن‌واره بین‌المللی فیلم زنان هرات برگزیدگان خود را معرفی کرد.
فیلم "رویای دریا" ساخته جلیل حسینی جایزه بهترین فیلم در بخش داستانی٬ فیلم‌های مستند "آنسوی برقع" ساخته صحرا موسوی و "تقدیر شکسته یک شاعر" از رحمت حیدری به صورت مشترک جایزه بهترین مستند و فیلم "آرزو" ساخته محمد عارف عابدیان جایزه بهترین انیمیشن را بدست آوردند. دیگر جوایز این جشن‌واره به ترتیب زیر می‌باشند:
 - جایزه هیئت داوران: "امتحان زندگی" ساخته محبوبه ابراهیمی
 - جایزه دوم بخش داستانی: "آخر داستان" ساخته غفار آزاد
 - بهترین فیلم‌نامه: جلیل حسینی "رویای دریا" ساخته جلیل حسینی
- بهترین تصویربردار: فرهاد رضایی "آخر داستان"
- بهترین بازیگر زن: صابره رضایی "آخر داستان"
بیش از ۵۰۰ فیلم برای حضور درین جشن‌واره ثبت‌نام کرده بودند که تنها ۶۱ فیلم از ۱۵ کشور جهان وارد رقابت شده‌بودند که نه‌تنها فیلم‌های آثاری از زنان فیلم‌ساز بلکه آثار مردانی هم با موضوع زن درین‌جشن‌واره حضور داشتند.

درین جشن‌واره چهره‌های سرشناسی از کشورهای ایتالیا٬ تاجیکستان٬ انگلیس٬ آمریکا و هند نیز شرکت کرده‌بودند٬ همچنین لاله اسکندری بازیگر ایرانی مهمان ویژه و مرجان ریاحی سینماگر ایرانی به عوان داور درین جشن‌واره حضور داشتند.
دومین جشن‌واره بین‌المللی فیلم زنان هرات از ۸ تا ۱۱ نوامبر در شهر هرات برگزار گردید.

Thursday, November 6, 2014

جایزه بهترین کارگردان برای غفار فیض‌یار از جشن‌واره جهانی فیلم و شعر کانادا


به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان»: فیلم داستانی "ناشناخته" ساخته غفار فیض‌یار برنده جایزه بهترین کارگردان از جشن‌واره جهانی فیلم و شعر٬ صلح و حقوق‌بشر کانادا شد.
فیلم داستانی "ناشناخته" اضطراب و ترس زنی را ترسیم می‌کند که در یک موسسه کار می کند و قرار است آن موسسه در سال ۲۰۱۴ بسته شود. زن که دو فرزند دارد و شوهرش نیز معلول جنگ است از تکرار جنگ‌های داخلی و بازگشت طالبان می‌هراسد. زن کابوس می بیند که افراد طالبان به زیر زمین هجوم می‌آورند و او باید برای آن‌ها برقصد. 
این فیلم پیش‌از این در چندین جشن‌واره بین‌المللی فیلم ازجمله سی‌ و ششمین دوره جشن‌واره بین‌المللی فیلم کلرمونت فرانسه همچنین در‌ جشن‌واره‌هایی در کشورهای هند٬ آمریکا٬ کانادا نیز حضور داشته است.
 چهارمین جشن‌واره جهانی فیلم و شعر٬ صلح و حقوق بشر کانادا از ۶ تا ۲۶ اکتبر ۲۰۱۴ در شهر ونکوور برگزار شد.