Saturday, August 17, 2013

'خرید و فروش زنان' عنوان فراخوان دومین جشنواره بین‌المللی فیلم 'حالا صدای زن' امریکا

به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان» دومین جشنواره بین‌المللی 'حالا صدای زن' با عنوان 'خرید و فروش زنان' فراخوان اعلام کرد.

صداهای متحد جهانی علیه خشونت با هدف به تصویر کشیدن یک درک عمیق‌تر از مسئله جهان گسترده‌ای از خشونت‌های جنسی علیه زنان٬ اما بطور خاص بر روی عوامل مؤثر به این چالش جهانی در جوامع با اکثریت جمعیت مسلمان٫ تمرکز می‌کنند.

دومین جشنواره بین‌المللی فیلم 'حالا صدای زن' امریکا فیلم‌های کوتاه داستانی٫ مستند٬ تجربی و دانشجویی را از فیلمسازان آماتور و حرفه‌ای می‌پذیرد.
قاچاق جنسی٬ برده‌برداری٬ بردگی خانگی٬ ازدواج اجباری و آزار و اذیت جنسی از جمله موضوعات مورد پذیرش این جشنواره می‌باشد.
جشنواره فیلم 'حالا صدای زن' امیدوار است محیط مجازی و واقعی را ایجاد کند تا در آن بحث میان فعالان پرشور٫ کارگردانان و تصمیم گیرندگان منجر به راه حل‌های خلاق و همبستگی در مبارزه با این موانع به صلح٫ رفاه٬ شان و منزلت زنان شود.

نخستین دوره این جشنواره که در سال ۲۰۱۱ در لس آنجلس برگزار شده بود افغانستان با هفده فیلم حضور داشت که فیلم‌های افغانستانی جوایز بهترین فیلم داستانی (دوباره زندگی ساخته سید حسن فاضلی)٬ بهترین فیلم مستند (دهکده‌آی که ناقص‌العقلم می‌نامند ساخته الکا سادات)٬ مقام سوم فیلم داستانی (عینک آفتابی ساخته مصطفی کیا) را برای سینمای افغانستان به ارمغان آورند و همچنین فیلم 'سیاه گرد' ساخته  نادیا حسینی شایان تعریف و تمجید شد.

این جشنواره در ماه می سال ۲۰۱۴ در لس‌انجلس برگزار خواهد شد. آخرین مهلت ثبت نام تا پایان سال ۲۰۱۳ و مهلت ثبت نام دیرهنگام ۳۱ جنوری سال ۲۰۱۴ می‌باشد. برای کسب معلومات بیشتر می‌توانید به وب‌سایت این جشنواره مراجعه کنید.

Wednesday, August 14, 2013

یک فیلم مستند از افغانستان در بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند یاماگاتای ژاپن




۱۹ مستند کوتاه و بلند برای رقابت در بخش «جریان‌های آسیایی جدید» بیست‌ویکمین جشنواره فیلم‌های مستند یاماگاتا انتخاب شدند.
به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان» امسال ۶۰۸ فیلم از ۶۳ کشور متقاضی حضور در این بخش که به مستند‌های آسیایی اختصاص دارند در نهایت ۱۹ فیلم انتخاب شدند؛ که از افغانستان نیز یک فیلم مستند انتخاب شده است.
فیلم مستند محترمه ساخته مشترک ملک شفیعی و دیانا ثاقب دو فیلمساز کشورمان تنها نماینده افغانستان در جشنواره دوسالانه یاماگاتا است. 
در بخش «جریان‌های آسیایی جدید» فیلم‌هایی از کشورهای بنگلادش٬ اندونزی٬ ژاپن٬ فیلیپین٬ چین٬هند٬ کره جنوبی٬ ویتنام٬ هنگ کنگ٬ سنگاپور٬ فلسطین و کامبودیا نیز حضور دارند.
مختصری درباره محترمه!
در سال 2009 مجلس افغانستان قانون احوال شخصيه اهل تشيع را تصويب كرد و بلافاصله رييس جمهور كرزي بر آن مهر تاييد گذاشت. در اين قانون مواد وجود داشت كه آزادي هاي زن را تا درون خانه محدود مي كرد و حتي بيرون رفتنش و نياز جنسي اش منوط به خواست شوهر بود.
زنان افغانستان كه خواستار تعديل در اين قانون بودند مقابل بزرگترين مدرسه ديني افغانستان كه اين قانون در آنجا نوشته شده بود و شيخ آصف محسني ( مرجع ديني )  از آن حمايت مي كرد تظاهرات كردند ، اين تظاهرات به خشونت كشيده شد و طلبه هاي مدرسه محسني زنان را زدند و روي آنها تف كردند و آنان را غرب زده عنوان كردند.
اين اولين حركت عمومي زنان افغانستان براي حقوق شان بود و همين بهانه شد تا ما به شهرهاي ديگر افغانستان رفته و دغدغه ها و نگراني هاي زنان تحصيل كرده افغانستان را راجع به جنبش زنان جويا شويم.
محترمه فيلمي است فراگير از دغدغه زنان تحصيل كرده كه از كستره ي حقوق سياسي و اجتماعي تا مشكلات و گرفتاريهاي درون خانه و زندگي زناشويي و خيابان آزاري زنان تحصيل كرده افغان را شامل مي شود.
محترمه كاري است مشترك از دو فيلمساز افغانستان، در اين فيلم ملك شفيعي ديانا ثاقب را كه خود يكي از برگزار كنندگان تظاهرات زنان مقابل مدرسه ديني محسني بود دنبال كرده و دغدغه هاي او را با زنان هم فكرش دنبال مي كند.
جشنواره یاماگاتا با هدف گسترش همکاری و تفاهم میان مردم و فرهنگ‌های مختلف و همچنین تشویق فیلمسازان جوان سراسر دنیا در دو بخش رقابتی مسابقه بین‌الملل و جریان‌های آسیایی جدید برگزار می‌شود.
بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های مستند یاماگاتا از ۱۰ تا ۱۷ اکتبر سال ۲۰۱۳ در توکیو  برگزار می‌شود.

Monday, August 12, 2013

دهمین جشنواره بین المللی فیلم دبی

فراخوان دهمین جشنواره بین‌المللی فیلم دبی - امارات متحده عربی اعلام شد.



به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان» این جشنواره در سه بخش مسابقه فیلم عرب و امارات٬ مسابقه فیلم جایزه آسیا آفریقا و بخش خارج از مسابقه برگزار می‌گردد. که جزء معتبرترین جشنواره‌های فیلم منطقه به شمار رفته و دارای بازار فیلم هم می‌باشد.
فیلم‌های داستانی٬ مستند٬ انیمیشن و تجربی با فرمت‌های: ۳۵mm, 16mm, Beta-SP, video format, امکان ثبت نام در این جشنواره را دارند.
برای ثبت نام در این جشنواره ابتدا باید در وب‌سایت این جشنواره ثبت نام کنید٬ سپس می‌توانید تمامی اطلاعات فیلم‌خود را وارد کنید در نهایت به آسانی فیلم‌تان در این جشنواره ثبت‌نام خواهد شد.
این جشنواره در تاریخ ۷ تا ۱۴ دسامبر سال ۲۰۱۳ در دبی برگزار می‌گردد. آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره تا ۳۱ آگوست ۲۰۱۳ می‌باشد. برای کسب معلومات بیشتر می‌توانید به وب‌سایت این جشنواره مراجعه کنید.

Saturday, August 10, 2013

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه ازمیر ترکیه

فراخوان چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه ازمیر ترکیه اعلام شد.
به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان» این جشنواره در دو بخش ملی و بین‌المللی برگزار می‌گردد که جزء معتبرترین جشنواره‌های فیلم کوتاه در منطقه به شمار رفته و مورد حمایت آکادمی فیلم اروپا نیز می‌باشد.
فیلم‌های کوتاه داستانی٬ مستند٬ انیمیشن و تجربی تا حداکثر زمان ۳۰ دقیقه با فرمت‌های: ۳۵mm, 16mm, beta cam, HDV, DV, امکان ثبت نام در این جشنواره را دارند.
این جشنواره که بزرگترین و مهمترین رویداد سینمای کوتاه در کشور ترکیه محسوب می‌شود در تاریخ ۱۹ تا ۲۴ نوامبر سال ۲۰۱۳ در ازمیر ترکیه برگزار می‌گردد.
آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره تا اول سپتامبر ۲۰۱۳ می‌باشد. 
برای کسب معلومات بیشتر می‌توانید به وب‌سایت این جشنواره مراجعه کنید.

فراخوان دهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند زاگرب اعلام شد.

به گزارش "نخستین پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان" فراخوان دهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند زاگرب کرواسی اعلام شد.
این جشنواره در تاریخ از تاریخ ۲۳ فبروری تا ۲ ماه مارچ سال ۲۰۱۴ میلادی در زاگرب کرواسی برگزار می‌گردد. فرمت فیلم‌های مورد پذیرش این جشنواره ۳۵mm, Digi Beta (Pal), Beta SP (Pal), HDCam and DCP می‌باشد که نسخه بازبینی فیلم‌ها DVD PAL است. آخرین مهلت ارسال آثار برای این جشنواره پانزدهم ماه اکتبر سال جاری می‌باشد.
جشنواره بین المللی فیلم مستند زاگرب با حمایت وزارت معارف٫ اطلاعات و فرهنگ و مرکز سمعی بصری کرواسی برگزار می‌گردد.
برای کسب معلومات بیشتر میتوانید به وب سایت این جشنواره مراجعه کنید.


Wednesday, August 7, 2013

جشنواره بین‌المللی انیمیشن زنان TRICKY اتریش

جشنواره بین‌المللی انیمیشن زنان TRICKY شهر وین کشور اتریش آثار زنان انیماتور را می‌پذیرد.
این جشنواره که مختص به رقابت گذاشتن فیلم‌های انیمیشن و مستند انیمیشن است؛ آثار زنان یا کارگردانی مشترک با زنان را می‌پذیرد.
انیمیشن و مستندهای انیمیشن تا 40 دقیقه که پس از اول جنوری 2012 ساخته شده باشند؛ امکان شرکت در این جشنواره را دارند.
جایزه 4000 یوروایی شهر وین، بورسیه سه ماه کار و زندگی در وین و جایزه ویژه تماشاگران از جمله جوایز این جشنواره است.
علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره تا 18 اکتبر سال ۲۰۱۳ مهلت دارند. دسترسی به اطلاعات بیشتر در وب‌سایت جشنواره به نشانی: www.trickywomen.at امکان‌پذیر است.
جشنواره بین‌المللی انیمیشن زنان TRICKY وین 12 تا 16 ماه مارچ ۲۰۱۳ در اتریش برگزار می‌شود.

Thursday, August 1, 2013

فیلم‌های برگزیده بخش دانشجویی دومین جشنواره فیلم‌ حقوق بشر افغانستان اعلام شد.

فیلم‌های برگزیده بخش دانشجویی دومین جشنواره فیلم‌ حقوق بشر افغانستان

اعضای کمیته انتخاب فیلمهای دانشجوئی دومین جشنواره فیلم حقوق بشر افغانستان از میان 33 فیلم رسیده از دانشکده هنرهای زیبای دانشکاه کابل 12 فیلم را انتخاب نمودند.
10 فیلم برگزیده و 2 فیلم جانشین.
فیلمهای برگزیده فیلمهائی است که وارد دور نهائی رقابت دانشجوئی می شوند.
فیلمهای جانشین: فیلمهائی است که در صورتی که دوسیه درخواستی فیلم برگزیده به موقع به جشنواره نرسد فیلم جانشین به جای فیلم برگزیده وارد دور رقابت نهائی می شود.
اعضای کمیته انتخاب دانشجوئی:
1 - استاد عزیز دلدار
2- آقای ابراهیم بامیانی
3- دکتر حمیرا قادری

لیست فیلهای برگزیده:

1-نامه ای از پسرم کارگردان عزیزالله پاینده.
2-آوای سکوت کارگردان محمد جان .
3-روزهای تاریک کارگردان احمد ولی جویا .
4-کنکاش کارگردان محمد ناصر هاشمی .
5-افغانستان کوچک کارگردان صدیقه رسولی .
6-خروپف کارگردان محمد عارف محبی .
7-طعم پودر کارگردان ذبیح الله فهیم .
8-وادی بیرنگ کارگردان عبداقیوم نوید .
9-بیرونی، روز، پارک کارگردان محمد ذکی نوید.
10-پایانی که آغاز نداشت کارگردان احمد ذکی هاشمی.

لیست فیلهای جانشین:

سعادت به مازار می رود کارگردان خادم حسین بهنام .
1-2=0 کارگردان سید احمد امامی.

کمیته انتخاب بخش اصلی جشنواره فیلم حقوق بشر افغانستان نیز به زودی برگزار می‌شود.
دومین جشنواره بین المللی فیلم حقوق بشر افغانستان در ماه اکتبر سال جاری در کابل برگزار خواهد شد.

مرتضی شاهد و فاطمه حسنی برای اشتراک در نهمین دوره از آکادمی فیلم آسیا انتخاب شدند.



دو هنرمند سینما از کشورمان به نمایندگی از افغانستان در آکادمی فیلم آسیا شرکت می‌کنند.

تصویر مربوط به سال گذشته می‌باشد
آکادمی فیلم آسیا هرساله قبل از جشنواره فیلم پوسان آغاز به کار می‌کند و در طول ۲۰ روز٬ دو استاد کارگردانی و فیلمبرداری به آموزش دوره کامل فیملسازی می پردازند که در این دوره٬ آقای مرتضی شاهد و خانم فاطمه حسنی به عنوان دانشجو حضور خواهند داشت.
پیش از این نیز فیملسازانی از افغانستان در این آکادمی حضور پیدا کرده بودند. در این آکادمی که از بیست و ششم سپتامبر تا سیزدهم اکتبر سال ۲۰۱۳ برپا خواهد بود٬ ۲۴ دانشجو از نقاط مختلف آسیا گزینش شده اند و هر کدام یک فیلم کوتاه را  به عنوان نمونه‌ی کاری با خودشان به این آکادمی می‌برند.