Wednesday, August 14, 2013

یک فیلم مستند از افغانستان در بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند یاماگاتای ژاپن




۱۹ مستند کوتاه و بلند برای رقابت در بخش «جریان‌های آسیایی جدید» بیست‌ویکمین جشنواره فیلم‌های مستند یاماگاتا انتخاب شدند.
به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان» امسال ۶۰۸ فیلم از ۶۳ کشور متقاضی حضور در این بخش که به مستند‌های آسیایی اختصاص دارند در نهایت ۱۹ فیلم انتخاب شدند؛ که از افغانستان نیز یک فیلم مستند انتخاب شده است.
فیلم مستند محترمه ساخته مشترک ملک شفیعی و دیانا ثاقب دو فیلمساز کشورمان تنها نماینده افغانستان در جشنواره دوسالانه یاماگاتا است. 
در بخش «جریان‌های آسیایی جدید» فیلم‌هایی از کشورهای بنگلادش٬ اندونزی٬ ژاپن٬ فیلیپین٬ چین٬هند٬ کره جنوبی٬ ویتنام٬ هنگ کنگ٬ سنگاپور٬ فلسطین و کامبودیا نیز حضور دارند.
مختصری درباره محترمه!
در سال 2009 مجلس افغانستان قانون احوال شخصيه اهل تشيع را تصويب كرد و بلافاصله رييس جمهور كرزي بر آن مهر تاييد گذاشت. در اين قانون مواد وجود داشت كه آزادي هاي زن را تا درون خانه محدود مي كرد و حتي بيرون رفتنش و نياز جنسي اش منوط به خواست شوهر بود.
زنان افغانستان كه خواستار تعديل در اين قانون بودند مقابل بزرگترين مدرسه ديني افغانستان كه اين قانون در آنجا نوشته شده بود و شيخ آصف محسني ( مرجع ديني )  از آن حمايت مي كرد تظاهرات كردند ، اين تظاهرات به خشونت كشيده شد و طلبه هاي مدرسه محسني زنان را زدند و روي آنها تف كردند و آنان را غرب زده عنوان كردند.
اين اولين حركت عمومي زنان افغانستان براي حقوق شان بود و همين بهانه شد تا ما به شهرهاي ديگر افغانستان رفته و دغدغه ها و نگراني هاي زنان تحصيل كرده افغانستان را راجع به جنبش زنان جويا شويم.
محترمه فيلمي است فراگير از دغدغه زنان تحصيل كرده كه از كستره ي حقوق سياسي و اجتماعي تا مشكلات و گرفتاريهاي درون خانه و زندگي زناشويي و خيابان آزاري زنان تحصيل كرده افغان را شامل مي شود.
محترمه كاري است مشترك از دو فيلمساز افغانستان، در اين فيلم ملك شفيعي ديانا ثاقب را كه خود يكي از برگزار كنندگان تظاهرات زنان مقابل مدرسه ديني محسني بود دنبال كرده و دغدغه هاي او را با زنان هم فكرش دنبال مي كند.
جشنواره یاماگاتا با هدف گسترش همکاری و تفاهم میان مردم و فرهنگ‌های مختلف و همچنین تشویق فیلمسازان جوان سراسر دنیا در دو بخش رقابتی مسابقه بین‌الملل و جریان‌های آسیایی جدید برگزار می‌شود.
بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های مستند یاماگاتا از ۱۰ تا ۱۷ اکتبر سال ۲۰۱۳ در توکیو  برگزار می‌شود.

No comments:

Post a Comment