Wednesday, June 29, 2016

دو فیلم مستند از تولیدات خانه فیلم رویا راهی هند شدند

به گزارش«پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان»: «پس از سال‌ها مبارزه» و «بچه‌های خیابانی» از تولیدات خانه فیلم رویا به بخش مسابقه‌ی جشن‌واره‌‌ی «کالچر آنپلاگد» هند راه یافتند.


فیلم‌های مستند «پس از سال‌ها مبارزه» ساخته‌ی مشترک رویا و الکا سادات و «بچه‌های خیابانی» ساخته‌ي عزیز دل‌دار، به بخش مسابقه‌ی هفتمین جشن‌واره‌ی فیلم مستند «کالچر آنپلاگد» هند راه پیدا کردند. 
«پس از سال‌ها مبارزه» نگاهی دارد بر زنده‌گی زنان افغانستان و مخصوصا مبارزات شان در 15 سال اخیر ... و فیلم مستند «بچه‌های خیابانی» درباره‌ی وضعیت کودکان کار و جاده است دراین مستند وضعیت اطفال به تحلیل گرفته می‌شود در روایت خطی این مستند پیرمردی است به نام باقی سمندر که برای نجات برخی از میلیون‌ها کودک درمانده از فاجعه٬ تجاوز٬ گدایی٬ دزدی و .. می‌کوشد.
به گفته‌ي برگزارکننده‌گان جشن‌واره‌ی بین‌المللی فیلم‌های مستند کالچر آنپلاگد فیلم‌های بخش مسابقه را در کشورهای هند و اندونزی و نیوزیلند به نمایش می‌گذارد و هم‌چنین فیلم‌ها بصورت آنلاین در دسترس مخاطبان این جشن‌واره قرار می‌گیرند.
این جشن‌واره‌ دارای بخش‌های موضوعی بوده و در هر بخش با موضوعات جنگ و جقوق بشر و موضوعات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، فیلم‌هایی را از سراسر جهان با شعار ‌‌«ترویج فیلم؛ ترویج آگاهی» به نمایش می‌گذارد. 
این جشن‌واره که بصورت آنلاین نیز برگزار می‌شود، از سال ۲۰۰۸ تا اکنون ۶۴ میلیون نفر بازدید کننده از ۳۹ هزار شهر دنیا داشته است.
مخاطبان این جشن‌واره عمدتاً از فعالان انسان‌شناسی، مردم‌شناسی، محققان و دانش‌مندان رشته‌های گوناگون علمی و تحقیقاتی‌اند که با اهداف فرهنگی و پژوهشی فیلم‌های این جشن‌واره را دنبال می‌کنند.


Wednesday, June 22, 2016

هشتمین جشن‌وارهٔ فیلم‌های افغانستانی در سویدن فراخوان داد


به گزارش«پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان»: هشتمین جشن‌وارهٔ فیلم‌های افغانستانی در سویدن فراخوان داد.
تمرکز روی آثار اندیشه محور و ارایه تصویر شفاف و واقع بینانه از جامعه افغانستان٬ از اهداف این جشن‌واره می‌باشد.
این جشن‌واره به بهترین‌های سینمای افغانستان تندیس اهدا خواهد کرد. فیلم‌سازان و تهیه کننده‌گان می‌توانند با پر کردن فرم جشن‌واره فیلم‌های بلند سینمایی٬ کوتاه٬ مستند و انیمیشن (پویانمایی) خود را که با موضوع افغانستان تولید شده باشند تا ۱۵ ماه جولای سال ۲۰۱۶ میلادی به دفتر مرکزی جشن‌واره در استکهلم سویدن و یا نماینده‌گی دفتر کابل ارسال نمایند. موضوع فیلم‌ها آزاد است.

داشتن زیر نویس انگلیسی برای تمامی فیلم‌ها الزامی است و فیلم‌هایی که به سایر زبان‌های دنیا ساخته شده‌اند٬ داشتن زیر نویس فارسی ضروری است.
فیلم‌سازان می‌توانند فیلم‌های خود را به فرمت‌های زیر ارسال کنند:
HD2K/DVD(AVI/MPEG-4/MPEG2)

برای ثبت نام آثار خود این‌جا را کلیک کنید.

Friday, June 17, 2016

فیلم کوتاه داستانی "جانشین" در ایرلند

به گزارش«پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان»: فیلم کوتاه داستانی "جانشین" ساختهٔ مسعود اسلامی برای حضور در "جوایز فیلم حقوق بشر" شهر دبلین ایرلند انتخاب شد.

"جانشین" فیلم داستانی کوتاه و با موضوع حقوق بشری، حقوق زن و ازدواج‌های اجباری تهیه شده است. در فیلم؛ پدری دختر نوجوان خود را وادار به ازدواج با مردی کهن‌سال می‌کند تا با پولی که ازین طریق بدست آمده بتواند با زن و دختر نوجوانش کشور را از بیم جنگ‌های آینده ترک کند. آن دختر هر روز در خانه شوهر آزار می‌بیند و لت و کوب می‌شود و سرانجام از خانه شوهر به جای نامعلومی فرار می‌کند. مرد کهن‌سال خانواده عروس را مقصر می‌داند و خواهان پس گرفتن هزینه‌هایی می‌شود که بابت عروسی پرداخته است و پدر دختر که حاضر به پرداختن پول نیست٬ دختر دومی خود را به آن مرد می‌سپارد.
این فیلم پیش از این در جشن‌واره‌های داخلی و بین المللی در کشورهای سوئد٬ هند٬ انگلیس و آمریکا نیز حضور داشته است که مهم‌ترین دست‌آورد در عرصهٔ بین‌المللی را به عنوان بهترین فیلم کوتاه داستانی از جشن‌واره صدای زنان آمریکا سال ۲۰۱۴ و هم‌چنین برندهٔ بهترین فیلم داستانی از جشن‌واره فیلم مهرگان را به‌دست آورده است.

انجمن ایرلندی٬ آزادی‌های مدنی دیده‌بان مستقل و پیش‌رو حقوق بشری (ICCL) به منظور تضمین برخورداری کامل از حقوق بشر برای همه کار خود را در سال ۱۹۷۶ میلادی آغاز کرده است که فعالیت اصلی آن مبارزات حقوق بشری از جمله٬ حق قانونی طلاق و حقوق کودکان و حقوق بانوان است. 

جوایز فیلم حقوق بشر روز ۳۰ جون سال ۲۰۱۶ میلادی در شهر دبلین ایرلند برگزار می‌گردد.

Thursday, June 16, 2016

دو فیلم کوتاه از احمد ضیا ابراهیمی در جشن‌واره بین‌المللی فیلم WIND

به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان»: فیلم‌های کوتاه "زنده‌گی" و "انتخاب" ساختهٔ احمد ضیا ابراهیمی برای رقابت در بخش بهترین فیلم‌های خارجی٬ بازیگر و ستاره‌های نو ظهور جشن‌واره بین‌المللی فیلم WIND آمریکا انتخاب شدند.

فیلم "زنده‌گی" دربارهٔ عصایی است که صاحبش را از دست می‌دهد٬ تنها می‌شود٬ بازیچهٔ کودکان شده و به فراموشی سپرده می‌شود و فیلم "انتخاب" دربارهٔ پسربچه‌ای است که همراه با پدرش به کفش فروشی می‌رود و پدرش بدون توجه به خواست پسرش برای او کفش انتخاب می‌کند. 
این دو فیلم کوتاه از تولیدات گروه سینمایی "تم" می‌باشند که فیلم "انتخاب" پیش از این در سومین جشن‌وارهٔ بین‌المللی فیلم پرایاگ هند حضور داشته است.
جشن‌واره بین‌المللی فیلم WIND یک رقابت جهانی برای فیلم‌سازان خلاق و با استعداد است که هرساله در پایتخت جهانی فیلم یعنی "هالیوود" در شهر کالیفرنیای آمریکا از ۵ تا ۷ ماه جولای برگزار می گردد.

Sunday, June 12, 2016

"من یک عزرائیل هستم" میهمان هند

به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان»: "من یک عزرائیل هستم" ساختهٔ حسن موسوی برای رقابت در بخش بهترین فیلم‌های کوتاه جهان هفتمین دوره جشن‌واره بین‌المللی فیلم جاگران هند انتخاب شد.

فیلم "من یک عزرائیل هستم" در یک تاکسی اتفاق می‌افتد و درباره مردی سفید پوش است که خود را عزراییل معرفی می‌کند در صورتی‌که هدفش دزدیدن یک تاکسی است٬ گفت‌گوهایی که میان شخصیت فیلم٬ راننده و دیگر مسافر این تاکسی رد و بدل می‌شود مخاطب را بارها و بارها غافل‌گیر می‌کند تا در پایان فیلم شخصیت به ظاهر دزد در واقع همان عزراییل واقعی معرفی می‌شود.

"من یک عزرائیل هستم"  پیش از این میهمان چندین جشن‌وارهٔ بین‌المللی فیلم در کشورهایی همچون امریکا٫ قبرس و آفریقای جنوبی بوده است.

هفتمین دورهٔ جشن‌واره بین‌المللی فیلم JAGRAN از یکم تا پنجم ماه جولای سال جاری در شانزده شهر هندوستان برگزار خواهد شد.

Tuesday, June 7, 2016

۹ فیلم‌ساز با ۱۲ فیلم از افغانستان در سومین جشن‌وارهٔ فیلم حالا صدای زنان آمریکا

به گزارش«پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان»: دوازده فیلم داستانی٬‌ مستند و تجربی در سومین دورهٔ جشن‌واره بین‌المللی فیلم حالا صدای زنان آمریکا در بخش رقابت انتخاب شدند.

فیلم‌های «زنان افغانستان در انتخابات ۱۳۹۳» ساختهٔ رویا سادات «وحشی زیبا» ساختهٔ رویا سادات٬ «زنی در صحرا می‌خواند» ساختهٔ الکا سادات٬ «زن ممنوع» ساختهٔ یما رئوف٬ «پرواز اجباری» ساختهٔ عزیزالله حیدری٬ «چرخه» ساختهٔ معصومه ابراهیمی٬ «گلی بیگانه بر روی زمین» ساختهٔ مهناز رضایی٬ «قورمه‌ا»٬«زرغونه»٬ «راه‌زن» ساختهٔ خادم حسین بهنام٬ «سرزمین مادری» ساختهٔ مشترک فاضله و هنگامی امیری٬ فیلم‌هایی از افغانستان هستند که در این جشن‌واره به بخش رقابت راه‌ یافته‌اند. 
«جشن‌واره بین‌المللی فیلم حالا صدای زنان» امید دارد فیلم‌های منتخب در پیوستن به هم‌بسته‌گی در مبارزه با بی عدالتی در جهان٬ در میان ملت‌ها و در درون خانواده و هم‌چنین به رسمیت شناختن قدرت کامل زنان و ایجاد عزت بیش‌تر برای همه الهام بخش باشد.

Sunday, June 5, 2016

فیلم کوتاه «فریاد خاموشی» ساختهٔ فاطمه حسینی جایزه بهترین فیلم جشن‌وارهٔ فیلم محیط زیست

به گزارش«پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان»: جشن‌وارهٔ محیط زیست با معرفی برگزیده‌گان به کار خود پایان داد.

مبلغ ۵۰ هزار افغانی وجه نقد به همراه لوح سپاس و تندیس جشن‌واره
 جایزهٔ بهترین فیلم جشن‌‌وارهٔ محیط زیست به فاطمه حسینی رسید.
انجینیر لطیف٬ دیانا ثاقب و ابراهیم عارفی هیئت داوران این جشن‌واره از میان ۲۳ فیلم راه یافته در بخش پایانی فیلم کوتاه «فریاد خاموشی» به کارگردانی فاطمه حسینی را شایستهٔ جایزهٔ بهترین فیلم و هم‌چنین فیلم انیمیشن PH ساختهٔ حسام پیرقدم را شایستهٔ جایزهٔ بهترین انیمیشن دانستند.

«فریاد خاموشی» قصهٔ زنی است که هر روز کفش‌های مردی را پاکیزه می‌کند و پاهای مرد هر شب با کفش‌های کثیف‌تر از روز قبل٬ به خانه بر می‌گردد. زن به نشانهٔ اعتراض دیگر کفش‌های مرد را پاکیزه نمی‌کند و مرد مجبور می‌شود خودش این کار را انجام دهد و بعد از آن مرد احساس مسئولیت پیدا می‌کند و با کفش‌های پاکیزه به خانه بر می‌گردد.

فاطمه حسینی کارگردان این فیلم دورهٔ فیلم‌سازی را در دوره‌های کوتاه مدت آموزش فیلم‌سازی «از ایده تا اکران» گروه سینمایی تِم آموخته است و «فریاد خاموشی» سومین فیلم کوتاه او است.

جشن‌وارهٔ فیلم محیط زیست با معرفی برگزیده‌گان و به نمایش گذاشتن ۲۳ فیلم شصت تا نود ثانیه‌ای با موضوع محیط زیست به همکاری شبکهٔ تلویزیونی سبا و با حمایت مالی برنامهٔ انکشافی سازمان ملل متحد در کابل برگزار شد.

فراخوان دوازدهمین جشن‌وارهٔ بین‌المللی فیلم‌های اسلامی کازان


به گزارش«پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان»: دوازدهمین جشن‌وارهٔ بین‌المللی فیلم‌های اسلامی کازان روسیه فراخوان داد.
در شهر کازان٬ مرکز جمهوی تاتارستان روسیه جشن‌وارهٔ‌ بین‌المللی فیلم‌های اسلامی تحت شعار "از طریق گفتگوی فرهنگ‌ها به‌سوی فرهنگ گفت‌گو" دوازدهمین دوره‌ٔ خود را برگزار می‌گردد.

این جشن‌واره گرچه با عنوان اسلامی برگزار می‌گردد اما به هیچ‌وجه جنبه‌ٔ مذهبی را نداشته و تنها یک رویداد عرفی است و هدف آن عبارت از ترویج تصورات شایسته‌ای از اخلاق٬ نیکی و ارزش‌های خانواده‌گی در میان مردم است.
به صراحت می‌توان گفت این جشن‌واره تنها جشن‌وارهٔ بین‌الملی فیلم در جهان است که فرهنگ‌های مختلف و افراد دارای جهان بینی‌های گوناگونی را باهم متحد می‌سازد.
فیلم‌سازان علاقه‌مند می‌توانند لینک و مشخصات آثار خود را برای ثبت نام به ایمیل آدرس زیر بفرستند.

albinane@mail.ru


Saturday, June 4, 2016

سه فیلم از حسن موسوی در آفریقای جنوبی

به گزارش«پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان»: سه فیلم از حسن موسوی در نخستین جشن‌وارهٔ بین‌المللی فیلم اکورهولن آفریقای جنوبی در بخش رقابت راه یافت.

فیلم‌های کوتاه «شاید»، «من یک عزراییل هستم» و «ما ز بالاییم و بالا می‌رویم» ساخته‌های حسن موسوی فیلم‌هایی هستند که از میان ۱۵۰۰ متقاضی برای بخش رقابت انتخاب شده‌اند.

توانمندسازی فیلم‌سازان داخلی و بین‌المللی در راستای رشد و ترقی صنعت فیلم و هم‌چنین توسعهٔ اقتصادی سینما از اهداف این جشن‌واره می‌باشد.
نخستین جشن‌وارهٔ بین‌المللی فیلم اکورهولن آفریقای جنوبی از ۲۳ تا ۲۵ ماه جون سال ۲۰۱۶ میلادی در شهر اکورهولن آفریقای جنوبی برگزار می‌گردد.



Friday, June 3, 2016

فراخوان سی‌ و چهارمین جشن‌واره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوانان بوف سوئد

به گزارش«پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان»: سی‌ و چهارمین جشن‌واره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوانان بوف سوئد در چند بخش فیلم می‌پذیرد.

این جشن‌واره فیلم‌های بلند و کوتاه داستانی٬ مستند و پویانمایی (انیمیشن) را که پس از اول ماه جنوری سال ۲۰۱۶ تولید شده باشند می‌پذیرد و فیلم‌سازان بدون پرداخت هزینه می‌توانند آثار خود را ثبت نام کنند.

جشن‌واره بین‌المللی بوف از سال ۱۹۸۴ میلادی با هدف به نمایش درآمدن فیلم‌های خوب برای کودکان و نوجوانان و هم‌چنین بزرگ‌سالان در شهر مالمو کشور سوئد برگزار می‌شود.

سی‌ و چهارمین جشن‌واره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوانان بوف سوئد از ۲۰ تا ۲۵ ماه مارچ سال ۲۰۱۷ میلادی در شهر مالمو سوئد برگزار می‌گردد که با جوایز نقدی و غیر نقدی همراه می‌باشد.
برای ثبت نام فیلم به لینک زیر مراجعه نمایید.