Friday, November 27, 2015

فیلم‌های راه یافته به سومین جشن‌واره بین‌المللی فیلم مستند افغانستان در سویدن

به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان»: سومین جشن‌واره بین‌المللی فیلم مستند افغانستان در سویدن فیلم‌های راه یافته به بخش رقابت این جشن‌واره را اعلام کرد.


ریاست داوران این جشن‌واره را صحرا کریمی برعهده دارد که راضی محبی (مستند‌ساز)٬ بصیر سیرت (مستند‌ساز) و مریم ابراهیمی مستند‌سازی از ایران او را در انتخاب بهترین آثار از میان یازده فیلم کوتاه و بلند مستند راه یافته به بخش پایانی این جشن‌واره را همکاری می‌کنند.
 "دوست من٬ مرضیه" از کریس ماتیلا(فنلاند)٬ "پس از سکوت" رحمان عالمی٬ "زنان پشت فرمان" صحرا کریمی٬ "فراتر از خسته‌گی" باقر توکلی٬ "جستجو برای یک راه" رضا ساحل٬ "از دست رفته‌ای در سقف جهان" فردریک لاگرانجی٬ "مرگ بر کمره" قاسم حسینی٬ "L- is for light and D- is for darkness" حسیب‌الله عصمتی٬ "تحمل بار سختی" منا حیدری٬ "پشتو زمین-شاعران زن افغان" سیموس مورفی٬ "بلبل" رضا یمک٬ یازده فیلم مستندی هستند که به بخش پایانی این جشن‌واره راه یافته‌اند.

سومین جشن‌واره بین‌المللی فیلم مستند افغانستان در سویدن از ۱۱ تا ۱۳ سپامبر ۲۰۱۵ در شهر استکهلم٬ سویدن برگزار خواهد شد.

Monday, November 23, 2015

فیلم "زن ممنوع" در شهر ونکوور کانادا


فیلم کوتاه "زن ممنوع" ساخته‌ی یما رئوف پس از به نمایش درآمدن در جشن‌واره‌های متعددی این‌بار مهمان شهر ونکوور در تایخ ۶ دسامبر ۲۰۱۵ خواهد بود.
این فیلم کوتاه با پیام بلندش تا کنون توجه تعداد زیاد از جشنواره‌های بین المللی را، مانند جشنواره فیونکس در استرلیا، فیمینست‌اند کویر در رومانیا، جشنواره تریس در ایتالیا، جشنواره ایست وان در کانادا و جشنواره بین المللی زنان هرات را به خود جلب کرده است و موفقیت‌های این فیلم برای رسیدن تا درب‌های بین المللی یی دیگر سینما هنوز ادامه دارد.
کارگردان: یما رئوف
دستیار کارگردان: عمر فره‌مند
هنرپیشه نقش اول: نورجمال
تهیه کننده: غفور ابرام
مشاور فیلمنامه: احسان نعمتی
زمان: ۳ دقیقه
ژانر: کوتاه
تولید: ۲۰۱۵ - افغانستان، کوروش پرودکشن، تلویزیون خاور اچ دی
داستان فیلم به نقل کارگردان: زندگی زنان را در جوامع بنیادگرایی نشان می‌دهد، جایی که زنان بیشتر از انتخاب‌های شخصی و انسانیشان در زندگی منع می‌شوند و حتی در این راه جان می‌دهند. فقط تعداد کم از آنان به مبارزه برای حقشان برمی خیزند و برای آن می‌جنگند.
در ضمن فیلم نشان می‌دهد که انسان‌ها فقط نقاب بدجنسانه دارند و پشت آن نقاب شخص عادی‌ی مثل من و تو نهفته است که آن تقاب بدجنسانه را باید درید.