Monday, October 21, 2013

یک جایزه از جشنواره بین‌المللی فیلم مستند یاماگاتای ژاپن برای افغانستان









به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان» فیلم مستند محترمه بصورت مشترک با فیلم موج‌های زمین از هنگ‌کنگ جایزه ممتاز بخش آسیای جشنواره فیلم مستند یاماگاتای ژاپن را دریافت کردند.
فیلم مستند محترمه ساخته مشترک ملک شفیعی و دیانا ثاقب دو فیلمساز کشورمان تنها نماینده افغانستان در جشنواره دوسالانه یاماگاتا بود. 
در بخش «جریان‌های آسیایی جدید» فیلم‌هایی از کشورهای بنگلادش٬ اندونزی٬ ژاپن٬ فیلیپین٬ چین٬هند٬ کره جنوبی٬ ویتنام٬ هنگ کنگ٬ سنگاپور٬ فلسطین و کامبودیا نیز حضور داشتند.
مختصری درباره محترمه!
در سال 2009 مجلس افغانستان قانون احوال شخصيه اهل تشيع را تصويب كرد و بلافاصله رييس جمهور كرزي بر آن مهر تاييد گذاشت. در اين قانون مواد وجود داشت كه آزادي هاي زن را تا درون خانه محدود مي كرد و حتي بيرون رفتنش و نياز جنسي اش منوط به خواست شوهر بود.
زنان افغانستان كه خواستار تعديل در اين قانون بودند مقابل بزرگترين مدرسه ديني افغانستان كه اين قانون در آنجا نوشته شده بود و شيخ آصف محسني ( مرجع ديني )  از آن حمايت مي كرد تظاهرات كردند ، اين تظاهرات به خشونت كشيده شد و طلبه هاي مدرسه محسني زنان را زدند و روي آنها تف كردند و آنان را غرب زده عنوان كردند.
اين اولين حركت عمومي زنان افغانستان براي حقوق شان بود و همين بهانه شد تا ما به شهرهاي ديگر افغانستان رفته و دغدغه ها و نگراني هاي زنان تحصيل كرده افغانستان را راجع به جنبش زنان جويا شويم.
محترمه فيلمي است فراگير از دغدغه زنان تحصيل كرده كه از كستره ي حقوق سياسي و اجتماعي تا مشكلات و گرفتاريهاي درون خانه و زندگي زناشويي و خيابان آزاري زنان تحصيل كرده افغان را شامل مي شود.
محترمه كاري است مشترك از دو فيلمساز افغانستان، در اين فيلم ملك شفيعي ديانا ثاقب را كه خود يكي از برگزار كنندگان تظاهرات زنان مقابل مدرسه ديني محسني بود دنبال كرده و دغدغه هاي او را با زنان هم فكرش دنبال مي كند.
جشنواره یاماگاتا با هدف گسترش همکاری و تفاهم میان مردم و فرهنگ‌های مختلف و همچنین تشویق فیلمسازان جوان سراسر دنیا در دو بخش رقابتی مسابقه بین‌الملل و جریان‌های آسیایی جدید برگزار می‌شود.
بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های مستند یاماگاتا از ۱۰ تا ۱۷ اکتبر سال ۲۰۱۳ در توکیو  برگزار شد.



Saturday, October 19, 2013

نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم صد۱۰۰ فراخوان داد.

نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه ای ایران در بخش‌های مستند٬ داستانی و پویانمایی(انیمیشن) اثر می‌پذیرد.
جشنواره فیلم ۱۰۰ یکی از محافل نوین سینمایی است که نقش مهمی در ترویج و توسعه آثار و نیز کشف استعداد‌های تازه دارد. «سینمای اخلاق» شعار دايمی این جشنواره می‌باشد.

مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این جشنواره تا ۲۶ جنوری سال ۲۰۱۴ می‌باشد. علاقمندان میتوانند آثار خود را به آدرس: ایران٬ تهران خیابان سمیه٬ نرسیده به خیابان حافظ حوزه هنری٬ طبقه همکف دبیرخانه مرکزی جشنواره‌های حوزه هنری ارسال کنند. و یا برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس behnambahadori@yahoo.com ایمیل ارسال کنید.

قابل یادآوریست ۱۵ فیلم از افغانستان برای حضور در هشتمین دوره این جشنواره ارسال شده بود که تنها شش فیلم در بخش رقابت توانستند حضور یابند که فیلم 'ندامت' ساخته میرویس رکاب توانست جایزه ویژه بین‌الملل را بدست آورد.

Wednesday, October 16, 2013

یک داور و سه فیلم از افغانستان در جشنواره فیلم «آسیاتک» ایتالیا


به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان»: ‌‌جشنواره «آسیاتک» که مخصوص فیلم‌های فیلم‌سازان آسیایی است با نمایش فیلم مستند 'محترمه' در رم ایتالیا افتتاح شد.

الکا سادات
چهاردهمین جشنواره «آسیاتک» میزبان الکا سادات به عنوان داور و فیلم مستند 'محترمه' ساخته مشترک ملک شفیعی و دیانا ثاقب٬ فیلم مستند 'صدای یک ملت' ساخته جاوید تایمن همچنین فیلم بلند داستانی 'وژمه' ساخته برمک اکرم  می‌باشند.
فیلم بلند داستانی 'وژمه" ساخته برمک اکرم که پیش از این جایزه بهترین فیلم‌نامه دراماتیک در بخش سینمای جهان جشنواره بین‌المللی فیلم سندس شده بود به عنوان نماینده افغانستان به آکادمی فیلم اسکار ۲۰۱۴ معرفی شده است.

فیلم مستند 'محترمه' در بخش رقابت این فیلم در جشنواره بین‌المللی فیلم مستند یاماگاتای ژاپن که در ۱۰ تا ۱۷ اکتبر سال جاری در توکیو ژاپن برگزار می‌گردد تنها نماینده افغانستان است.

فیلم مستند صدای یک ملت پنیز یش از این در جشنواره بین‌المللی فیلم حقوق بشر سوییس و جشنواره بین‌المللی فیلم مستند آمستردام نیز حضور داشته است.
چهاردهمین جشنواره «آسیاتک» از ۱۲ تا ۲۰ اکتبر سال جاری در شهر رم ایتالیا برگزار می‌گردد.

Sunday, October 13, 2013

فراخوان نخستین جشنواره فیلم مهرگان

نخستین جشنواره فیلم مهرگان در آذرماه/ قوس امسال برگزار می‌شود. 

به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان»: آکادمی هنر و علوم سینمایی با حمایت مالی بنیاد مهرگان عمران٬ در راستای ارتقای سطح بینش و آگاهی عمومی و رشد سواد بصری جامعه و همین‌طور ایجاد بستر و زمینه‌های مناسب برای تولید آثار ارزشمند هنری در زمینه‌ فیلم‌سازای و ایجاد تحرک و انگیزه برای فیلم‌سازان کشور نخستین جشنواره فیلم مهرگان را برگزار می‌کند.

این جشنواره دو بخش اصلی و جانبی برگزار می‌گردد که فیلم‌های کوتاه٬ نیمه بلند مستند و داستانی در بخش اصلی مسابقه و فیلم‌های بلند سنمایی صاحب نام و برجسته‌ی کشور در بخش خارج از مسابقه به نمایش گذاشته می‌شود.

جشنواره فیلم مهرگان تندیس زرین٬ لوح یادبود و جایزه نقدی را به برگزیدگان در بخش‌های بهترین فیلم داستانی٬ بهترین فیلم مستند٬ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران٬ بهترین فیلم‌نامه٬ جایزه بهترین طرح تحقیقی و گوینده‌گی فیلم‌های مستند اهدا خواهد کرد.

فیلم‌سازان می‌توانند فیلم‌های کوتاه داستانی و مستند خود را تا ۳۰ مهرماه/میزان امسال به نشانی: کابل٬ سرک دهبوری٬‌ ایستگاه سابقه٬ پل داکتر مهدی٬ آکادمی هنر ارسال کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۷۸۲۵۹۵۵۹۶ تماس بگیرید.
نخستین جشنواره فیلم مهرگان به مدت پنج روز از بیستم تا بیست و چهارم آذرماه/قوس امسال در سینما آریانا و تالار دانشکده هنرهای زیبای کابل برگزار می‌شود.


Saturday, October 12, 2013

افتتاحیه جشنواره فیلم «آسیاتک» ایتالیا با نمایش فیلم 'محترمه'


به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان»: ‌‌جشنواره «آسیاتک» که مخصوص فیلم‌های فیلم‌سازان آسیایی است در شهر رم ایتالیا برگزار می‌شود.

چهاردهمین جشنواره «آسیاتک» ایتالیا با نمایش فیلم 'محترمه' ساخته مشترک ملک شفیعی و دیانا ثاقب افتتاح می‌شود که به همراه فیلم مستند 'صدای یک ملت' ساخته جاوید تایمن نمایندگان افغانستان در این جشنواره می‌باشند.

فیلم مستند 'محترمه' در بخش رقابت این فیلم در جشنواره بین‌المللی فیلم مستند یاماگاتای ژاپن که در ۱۰ تا ۱۷ اکتبر سال جاری در توکیو ژاپن برگزار می‌گردد تنها نماینده افغانستان است.

فیلم مستند صدای یک ملت پنیز یش از این در جشنواره بین‌المللی فیلم حقوق بشر سوییس و جشنواره بین‌المللی فیلم مستند آمستردام نیز حضور داشته است.

چهاردهمین جشنواره «آسیاتک» از ۱۲ تا ۲۰ اکتبر سال جاری در شهر رم ایتالیا برگزار می‌گردد.

Friday, October 11, 2013

اختتامیه دومین جشنواره بین‌المللی فیلم حقوق بشر افغانستان

به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان»:  دومین جشنواره بین‌المللی فیلم حقوق بشر افغانستان که از ۱۳ مهر/میزان در استان‌های کابل و بامیان آغاز شده بود شب گذشته در تالار اصلی انستیتوت فرانسه برای افغانستان - لیسه استقلال- با اجرای تکنو٬ موسیقی راک و اهدای جوایز به برگزیدگان این دور از جشنواره به پایان رسید.

فیلم کوتاه داستانی 'آخرین رییس جمهور' ساخته جمیل جاله و فیلم مستند 'افغانستان کوچک' ساخته بصیر سیرت بهترین فیلم‌های بخش رقابت داخلی٬ فیلم بلند داستانی 'حتی اگر همه' ساخته ناتالیا بلیاسکین٬ فیلم مستند 'در جستجوی هیلیوود' ساخته مشترک لیا وارشاوسکی و کریس ناوی و بهترین فیلم کوتاه داستانی 'نامزد' ساخته یوسف برکی از کانادا بهترین فیلم‌های بخش بین‌المللی شناخته شدند. 

در بخش دانشجویی این جشنواره فیلم‌های 'سعادت به مازار می‌رود' ساخته مشترک ویس سنجر و خادم حسین بهنام؛ فیلم 'خروپف' ساخته محمد عارف محبی و فیلم 'نامه‌ای از پسرم ساخته عزیزالله پاینده به ترتیب مقام‌های اول تا سوم این بخش را بدست آوردند.

هییت داوران این جشنواره فیلم مستند'تقدیر شکسته شعر'  ساخته رحمت الله حیدری و فیلم مستند 'دموکراسی سیاه' ساخته سید قاسم حسینی را شایسته تقدیر ویژه دانستند.

بانو لینا علم برای بازی در فیلم 'نامعلوم' بانو صابره رضایی برای بازی در فیلم 'آخر قصه' و بانو فرشته کاظمی برای بازی در فیلم 'آفتاب یخی' بطور مساویانه بهترین بازیگر خانم٬ سید مرتضی علوی برای بازی در فیلم 'آخرین رییس جمهور' بهترین بازیگر مرد و سعادت بهنام برای بازی در فیلم 'سعادت به مازار می‌رود' بهترین بازیگر کودک شناخته شدند.
خانم دیانا ثاقب مدیر اجرایی این جشنواره گفت: در کنار نمایش فیلم، برنامه های پرسش و پاسخ با کارگردان‌های فیلم ها و نقد و بررسی فیلم نیز برگزار کردند. او گفت که برگزاری چنین جشنواره ای در افغانستان کار دشواری بوده است.

پنج داور عمدتا فعالان حقوق بشری و سینماگران مطرح افغان و خارجی عضویت هیات داوران جشنواره را داشتند.
عتیق رحیمی نویسنده و فیلمساز شناخته شده افغانستانی، جان برگان کاگردان سینما از بریتانیا، لاتیکا نویسنده و مترجم هندی، شوکت امین فیلم‌ساز مطرح کردستانی از عراق و حسینا مرزبان، بازیگر افغانستانی، داوران جشنواره بودند.

Saturday, October 5, 2013

دومین جشنواره بین‌المللی فیلم حقوق بشر افغانستان با حضور عتیق رحیمی افتتاح شد.


به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان»: دومین جشنواره فیلم حقوق بشر افغانستان با حضور عتیق رحیمی و صدیق برمک کارگردانان برجسته کشور و حضور گسترده فیلم‌سازان و هنرمندان در تالار اصلی انستیتوت فرانسه برای افغانستان - لیسه استقلال افتتاح شد که در اخیر این افتتاحیه فیلم داستانی «وژمه» ساخته برمک اکرم نیز به نمایش گذاشته شد.

عتیق رحیمی (نویسنده و کارگردان برجسته کشور)٬ شوکت امین(کارگردان سرشناس کردستان عراق)٬ جان بورگان (رییس اتحادیه مستندسازان امریکا و اروپا از ایرلند)٬ لاتیکا پادگاونکر (منتقد سینما از هند) و لیلا نظر علی (دادرس ویژه نوجوانان از انگلستان) هیئت داوران این دوره جشنواره فیلم حقوق بشر افغانستان را تشکیل می‌دهند.

۶۵ فیلم کوتاه و بلند در سه بخش رقابت داخلی٬ خارجی و دانشجویی به رقابت خواهند پرداخت.
دومین جشنواره فیلم حقوق بشر افغانستان در استان‌های کابل و بامیان از ۱۳ تا ۱۸ میزان برگزار می‌گردد.

Thursday, October 3, 2013

یک فیلم مستند بلند افغانستانی در چهاردهمین جشنواره «آسیاتک» حضور دارد.


به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان»: ‌‌جشنواره «آسیاتک» که مخصوص فیلم‌های فیلم‌سازان آسیایی است در شهر رم ایتالیا برگزار می‌شود.
در این دوره فیلم صدای یک ملت ساخته جاوید تایمن به نمایندگی از افغانستان در این جشنواره حضور دارد.
صدای یک ملت پیش از این در جشنواره بین‌المللی فیلم حقوق بشر سوییس و جشنواره بین‌المللی فیلم مستند آمستردام نیز حضور داشته است.
چهاردهمین جشنواره «آسیاتک» از ۵ تا ۱۳ اکتبر سال جاری در شهر رم ایتالیا برگزار می‌گردد. 

Tuesday, October 1, 2013

نشست رسانه‌ای جشنواره فیلم حقوق بشر افغانستان برگزار شد.

نشست رسانه‌یی دومین جشنواره بین‌المللی فیلم حقوق بشر افغانستان ساعت ده پیش از چاشت روز شنبه با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی و بانو دیانا ثاقب مدیر اجرایی دومین جشنواره فیلم حقوق بشر افغانستان برگزار شد.
به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان»: نشست رسانه‌یی دومین جشنواره بین‌المللی فیلم حقوق بشر افغانستان با حضور دیانا ثاقب مدیر اجرایی جشنواره٬ صحرا موسوی مدیر توسعه٬ حسن زکی‌زاده مسوول بخش رسانه‌‌ها٬ یاسین نگاه مدیر روابط عمومی٬ ابراهیم عارفی رییس افغان فیلم و رویا سادات رییس خانه‌ فیلم رویا و عضو کمیته گزینش فیلم‌های جشنواره و جمع زیادی از رسانه‌های داخلی و خارجی در « انستیتوت فرانسه برای افغانستان» برگزار گردید.

در این نشست رسانه‌یی ضمن ارایة توضیحات لازم از سوی گروه برگزاری جشنواره و نهادهای همکار دربارة جشنوارة فیلم حقوق بشر افغانستان و هدف از برگزاری آن، به تمام پرسش‌های خبرنگاران نیز پاسخ‌های درست و اساسی ارایه گردید. جشنوارة بین‌المللی فیلم حقوق بشر افغانستان یک جشنوارۀ بین‌المللی است که به سینمای حقوق بشری اختصاص داده شده تا از این راه به تشویق فیلم‌سازان و هنرمندانی بپردازد که دوربین خود را برای به تصویر کشیدن پای‌داری و ایستاده‌گی در برابر نابرابری، بی‌عدالتی، تبعیض، تعصب، جنگ و خشونت در جهان به کار می‌گیرند.

مدیر اجرایی این جشنواره گفت: مراحل مقدماتی برگزاری این جشنواره از سال ۱۳۸۸ خورشیدی تاکنون در جریان است و دور نخست جشنواره در سال ۱۳۹۰ در شهرهای کابل و مزارشریف برگزار گردید.

دومین دور این جشنواره از تاریخ ۱۳ تا ۱۸ میزان ۱۳۹۲ در کابل و بامیان برگزار می‌گردد.