Wednesday, July 27, 2016

پنج فیلم از افغانستان در هشتمین دوره جشن‌وارهٔ فیلم کوتاه بنیاد فرهنگ - آمریکا

به گزارش«پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان»: پنج فیلم از افغانستان در هشتمین دوره جشن‌وارهٔ فیلم کوتاه بنیاد فرهنگ آمریکا حضور دارند.

«من رضام» ساختهٔ محمد محسنی٬ «قورمه‌ای» ساختهٔ خادم‌حسین بهنام٬ «گودی پران صلح» ساختهٔ عمر فرهمند٬ «کودکان سرزمین من» ساختهٔ ابوالفضل عبداللهی و «شاید» ساختهٔ حسن موسوی فیلم‌هایی هستند که در هشتمین دوره جشن‌وارهٔ فیلم کوتاه بنیاد فرهنگ امریکا حضور دارند.
رخشان بنی‌اعتماد٬ بهرام رادان٬ مارک امین٬ سپیده فارسی و جمشید اکرمی هییت داوران این جشن‌واره را تشکیل می‌دهند که از میان آثار برگزیده ۶ فیلم را به عنوان آثار برتر انتخاب می‌کنند.

بنیاد فرهنگ یک سازمان غیرانتفاعی، غیرسیاسی و غیرمذهبی است که در شهر لس آنجلس به منظور حفظ و اشاعه فرهنگ و هنر فارسی زبانان پایه گزاری شده و موزه هنری شهر لس آنجلس هم تنها موزه آمریکایی است که به طور دائمی به جمع آوری و نمایش آثار هنری فارسی‌زبانان متعلق به بیش از چهار هزار سال پیش از میلاد مسیح تا امروز اشتغال دارد.

هشتمین جشن‌وارهٔ فیلم کوتاه بنیاد فرهنگ روز ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۶ در لس‌آنجلس امریکا با معرفی برگزیده‌گان برگزار می‌گردد.



Wednesday, July 13, 2016

"زن ممنوع" برنده‌ جایزه‌ بهترین فیلم تجربی


به گزارش«پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان»: فیلم کوتاه تجربی "زن ممنوع" برنده‌ جایزه‌ بهترین فیلم تجربی سومین جشن‌واره بین‌المللی فیلم کوتاه "حالا صدای زنان" آمریکا شد.

فیلم کوتاه تجربی "زن ممنوع" ساخته‌ی یما رئوف 
با پیام بلندش تا کنون توجه تعداد زیاد از جشنواره‌های بین المللی را، مانند جشنواره فیونکس در استرلیا، فیمینست‌اند کویر در رومانیا، جشنواره تریس در ایتالیا، جشنواره ایست وان در کانادا و جشنواره بین المللی زنان هرات را به خود جلب کرده است و موفقیت‌های این فیلم برای رسیدن تا درب‌های بین المللی یی دیگر سینما هنوز ادامه دارد.
کارگردان: یما رئوف
دستیار کارگردان: عمر فره‌مند
هنرپیشه نقش اول: نورجمال
تهیه کننده: غفور ابرام
مشاور فیلمنامه: احسان نعمتی
زمان: ۳ دقیقه
ژانر: کوتاه
تولید: ۲۰۱۵ - افغانستان، کوروش پرودکشن، تلویزیون خاور اچ دی
داستان فیلم به نقل کارگردان: زندگی زنان را در جوامع بنیادگرایی نشان می‌دهد، جایی که زنان بیشتر از انتخاب‌های شخصی و انسانیشان در زندگی منع می‌شوند و حتی در این راه جان می‌دهند. فقط تعداد کم از آنان به مبارزه برای حقشان برمی خیزند و برای آن می‌جنگند.
در ضمن فیلم نشان می‌دهد که انسان‌ها فقط نقاب بدجنسانه دارند و پشت آن نقاب شخص عادی‌ای مثل من و تو نهفته است که آن تقاب بدجنسانه را باید درید.
سومین جشن‌واره بین‌المللی فیلم کوتاه "حالا صدای زنان" آمریکا با هدف به تصویر کشیدن داستان‌های گوناگون درباره‌ زنان (خودشناسی) و حمایت مردان از زنان در ماه جولای برگزار شد.

Friday, July 8, 2016

فیلم کوتاه تجربی "زن ممنوع" برای دومین بار در کانادا

به گزارش«پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان»: فیلم کوتاه تجربی "زن ممنوع" در میان برگزیده‌گان جشن‌واره‌‌ی فیلم‌های زیر ۵ دقیقه‌ای "بازخورد" کانادا
فیلم کوتاه تجربی "زن ممنوع" ساخته‌ی یما رئوف پس از به نمایش درآمدن در جشن‌واره‌های متعددی این‌بار مهمان شهر تورنتو کانادا خواهد بود.
این فیلم کوتاه با پیام بلندش تا کنون توجه تعداد زیاد از جشنواره‌های بین المللی را، مانند جشنواره فیونکس در استرلیا، فیمینست‌اند کویر در رومانیا، جشنواره تریس در ایتالیا، جشنواره ایست وان در کانادا و جشنواره بین المللی زنان هرات را به خود جلب کرده است و موفقیت‌های این فیلم برای رسیدن تا درب‌های بین المللی یی دیگر سینما هنوز ادامه دارد.
کارگردان: یما رئوف
دستیار کارگردان: عمر فره‌مند
هنرپیشه نقش اول: نورجمال
تهیه کننده: غفور ابرام
مشاور فیلمنامه: احسان نعمتی
زمان: ۳ دقیقه
ژانر: کوتاه
تولید: ۲۰۱۵ - افغانستان، کوروش پرودکشن، تلویزیون خاور اچ دی
داستان فیلم به نقل کارگردان: زندگی زنان را در جوامع بنیادگرایی نشان می‌دهد، جایی که زنان بیشتر از انتخاب‌های شخصی و انسانیشان در زندگی منع می‌شوند و حتی در این راه جان می‌دهند. فقط تعداد کم از آنان به مبارزه برای حقشان برمی خیزند و برای آن می‌جنگند.
در ضمن فیلم نشان می‌دهد که انسان‌ها فقط نقاب بدجنسانه دارند و پشت آن نقاب شخص عادی‌ی مثل من و تو نهفته است که آن تقاب بدجنسانه را باید درید.

Wednesday, July 6, 2016

فراخوان دومین جشن‌واره‌ی بین‌المللی فیلم “زنان سانسور شده” در آمریکا



به گزارش«پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان»: دومین جشن‌واره‌ی بین‌المللی فیلم “زنان سانسور شده” فراخوان داد.
هرساله برای تشویق٬ افزایش آگاهی مسائل مربوط به حقوق زنان از طریق فیلم و گفت‌گو٬ نشست و جشن‌واره بین‌المللی فیلم زنان سانسور شده برگزار می‌گردد. 
جشن‌واره فیلم زنان سانسور شده از طریق سینما به نحوی سخن‌گوی پویای حقوق زنان است که کارشناسان٬ فیلم‌سازان و فعالان حقوق زنان از سرتاسر جهان گرد هم می‌آورد تا قدرت‌مند‌ترین فیلم‌هایی که پوشش دهندهٔ فریاد خاموش زنان باشند را انتخاب کنند. 

جشن‌واره بین‌المللی فیلم زنان سانسور شده اولویت را به فیلم‌های با تاکید ویژه بر موضوعاتی که سانسور یا سرکوب شده اند به ویژه عناوینی مربوط به تابوهای فرهنگی و مذهبی خواهد داد. 


نخستین دوره‌‌ي این جشن‌واره که در سال ۲۰۱۵ میلادی برگزار شد٬ میزبان فیلم‌هایی مانند انیمیشن پرسپولیس نامزد دریافت جایزه اسکار و فیلم قدرت‌مند هندی به نام  “Honor Diaries” بوده است که نشان از سطح بالای این جشن‌واره در حوزه‌ی حقوق زنان دارد.
فیلم‌سازانی که علاقه‌مند هستند تا آثار خود را به صورت رایگان درین جشن‌واره ثبت نام کنند با نشانی miriamfilms@gmail.com در ارتباط شوند.
آخرین مهلت ثبت نام پایان ۷ آگست ۲۰۱۶ میلادی می‌باشد.
دومین جشن‌واره فیلم زنان سانسور شده از ۱۶ تا ۱۸ نوامبر سال ۲۰۱۶ میلادی در واشنگتن دی‌سی آمریکا برگزار می‌گردد.

Saturday, July 2, 2016

فیلم‌ کوتاه «شاید» راهی اسپانیا شد

به گزارش«پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان»: فیلم‌کوتاه داستانی «شاید» به بخش رقابت سی و نهمین جشن‌وارهٔ بین‌المللی فیلم «الچه» اسپانیا راه یافت.
فیلم‌ کوتاه «شاید» ساخته‌ی حسن موسوی از تولیدات گروه سینمایی «تم» به بخش رقابت سی و نهمین جشن‌وارهٔ بین‌المللی فیلم «الچه» اسپانیا راه یافته است. این فیلم پیش ازین در جشن‌واره‌های بین‌المللی کشور‌هایی هم‌چون آمریکا٬ قبرس٬ آفریقای جنوبی و تاجیکستان نیز حضور داشته است.


جشن‌وارهٔ بین‌المللی فیلم «الچه» که منتخب آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسپانیا است با هدف ارتقاء فرهنگ و حمایت از ارزش‌های نو ظهور سینما و تشویق نوآوری در سینما بنیان‌گذاری شده است و  قدمت این جشنواره نشان از اعتبار آن دارد و همانطور که فیلم های منتخب این جشنواره به جشنواره های معتبر دیگر همچون جوایز Goya راه پیدا کرده اند، بر اعتبار این جشنواره افزوده شده است.
سی‌و‌نهمین دوره جشنواره الچه در اسپانیا برگزار خواهد شد و جشنواره «الچه» علاوه بر نمایش فیلم‌ها طی روزهای برگزاری جشنواره چندین ورک‌شاپ نیز برگزار می‌کند.

سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه «الچه» ۱۵ تا ۲۲ جولای ۲۰۱۶ در اسپانیا برگزار می‌شود.