Friday, April 29, 2016

"با احتیاط برانید جاده لغزنده است" حالا در چین



به گزارش«پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان»: فیلم‌‌ کوتاه داستانی "با احتیاط برانید جاده لغزنده است" ساختهٔ غلام‌رضا جعفری در دومین جشن‌واره بین‌المللی فیلم "یک هفته‌ٔ طولانی فیلم" شانگ‌های چین راه یافته است.

"با احتیاط برانید جاده لغزنده‌ است" به مسائل مهاجرین در ایران می‌پردازد. این فیلم پیش‌ازین در سی و دومین جشن‌وارهٔ بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در بخش رقابت و هم‌چنین چند روز پیش در نخستین جشن‌واره بین‌المللی ورزازات کشور مراکش از سینمای افغانستان نمایندگی کرد.

 جشن‌واره بین‌المللی فیلم "یک هفته‌ٔ طولانی فیلم" با هدف پلت‌فرمی برای یک گفتمان و تبادل افکار میان فیلم‌سازان مستقل چینی در کنار فیلم‌سازانی از سراسر دنیا ایجاد گردیده است. نخستین دوره این جشن‌واره با حضور ۲۰۰ فیلم از میان ۲۰۰۰ متقاضی حضور در این جشن‌واره در سال گذشته برگزار شد.
دومین جشن‌واره بین‌المللی فیلم "یک هفته‌ٔ طولانی فیلم"  از ۵ تا ۱۵ می ماه سال جاری به مدت ده روز در شانگ‌های چین برگزار می‌شود.




Tuesday, April 19, 2016

شهربانو سادات با آخرین ساخته‌اش به نام "گرگ و گوسفند" در چهل و هشتمین دوره بخش کارگردانان جشن‌واره بین‌المللی فیلم کن



  ۲۹ فیلم بلند و کوتاه داستانی در چهل و هشتمین دوره بخش دو هفته کارگردانان جشنواره کن حضور دارند. 

به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان»: برگزار کنندگان بخش دوهفته کارگردانان جشن‌واره بین المللی فیلم کن فیلم داستانی "گرگ و گوسفند" ساخته شهربانو سادات در چهل‌ و هشتمین دوره بخش دوهفته کارگردانان جشن‌واره کن انتخاب شد.
فیلم "گرگ و گوسفند" آخرین ساختهٔ شهربانو سادات است که پیش از این فیلم‌نامه‌اش در بخش سینما فوندیشن جشنواره کن نیز انتخاب شده بود.

برگزارکنندگان بخش دو هفته کارگردانان جشنواره کن روز سه‌شنبه (۱۹ آپریل) اسامی فیلم‌های این دوره را اعلام کردند که فیلم داستانی "گرگ و گوسفند" ساختهٔ شهربانو سادات از افغانستان در این بخش حضور دارد.

در مجموع، ۱۸ فیلم بلند داستانی و ۱۱ فیلم کوتاه داستانی درین بخش به روی پرده خواهند رفت.
  

بخش دو هفته کارگردانان را انجمن کارگردانان فرانسه پس از ناآرامی‌های مه ۱۹۶۸ به راه انداخت. این بخش به دنبال کمک یا تبلیغ برای فیلم‌های جدید و آوانگارد از سراسر دنیاست.  

شصت‌ و نهمین جشنواره فیلم کن از تاریخ ۱۱ ماه می سال جاری به مدت دوازده روز در شهر کن برگزار خواهد شد که این جشن‌واره با فیلم وودی آلن افتتاح می‌شود.

Friday, April 15, 2016

سومین حضور فیلم داستانی "ناشناخته" ساخته غفار فیض‌یار در کانادا


به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان»: فیلم داستانی "ناشناخته" ساخته غفار فیض‌یار برای نمایش در نمایش‌گاه چندرشته‌ای "لب آرت" شهر ونکوور کانادا انتخاب شد.


فیلم داستانی "ناشناخته" اضطراب و ترس زنی را ترسیم می‌کند که در یک موسسه کار می کند و قرار است آن موسسه در سال ۲۰۱۴ بسته شود. زن که دو فرزند دارد و شوهرش نیز معلول جنگ است از تکرار جنگ‌های داخلی و بازگشت طالبان می‌هراسد. زن کابوس می بیند که افراد طالبان به زیر زمین هجوم می‌آورند و او باید برای آن‌ها برقصد. 

این فیلم پیش‌از این در چندین جشن‌واره از جمله سی‌ و ششمین دوره جشن‌واره بین‌المللی فیلم کلرمونت فرانسه٬ جشن‌واره بین‌المللی فیلم حقوق بشر افغانستان و همچنین در‌ جشن‌واره‌هایی در کشورهای هند٬ آمریکا٬ کانادا نیز حضور داشته که جوایز متعددی از جمله جایزه بهترین کارگردان و بازیگر بانو را دریافت کرده است.
 نمایش‌گاه چند رشته‌ای "لب آرت" ۱۶ آپریل سال جاری در شهر ونکوور کانادا برگزار خواهد شد.

یک فیلم از افغانستان در نخستین جشن‌واره بین‌المللی فیلم ورزازات مراکش

به گزارش«پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان»: فیلم‌‌ کوتاه داستانی "با احتیاط برانید جاده لغزنده است" ساختهٔ غلام‌رضا جعفری در نخستین جشن‌واره بین‌المللی فیلم ورزازات مراکش راه یافته است.

"با احتیاط برانید جاده لغزنده‌ است" به مسائل مهاجرین در ایران می‌پردازد. این فیلم پیش‌ازین در سی و دومین جشن‌وارهٔ بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در بخش رقابت حضور داشته است.

 عنوان "ورزازات" که برای این جشن‌واره انتخاب گردیده؛ نام شهری‌ است در کشور مراکش که یکی از بزرگ‌ترین استودیوهای فیلم‌برداری جهان در صحرای آن شهر قرار دارد. 
نخستین جشن‌واره بین‌المللی فیلم ورزازات مراکش از هجدهم تا بیست‌ و سوم ماه آپریل سال جاری در مراکش برگزار می‌شود.

Thursday, April 14, 2016

دو فیلم کوتاه داستانی از افغانستان در دهمین جشن‌واره بین‌المللی فیلم فمینستی دیویس آمریکا

به گزارش«پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان»: فیلم‌‌های کوتاه داستانی "بایسکل" و "خانم آقای فاضلی" به بخش رقابت دهمین جشن‌واره بین‌المللی فیلم‌ "دیویس فمینیست‌" آمریکا راه یافته‌اند.
 
فیلم‌ کوتاه داستانی "خانم آقای فاضلی" ساخته‌ی حسن فاضلی درباره زن گدایی است که هیچ سرپرستی ندارد و کوشش دارد زنده‌گی مستقلی داشته باشد. این زن دختری دارد که در حال از دست‌دادن بینایی خود است و باید عمل جراحی شود. این زن برای شفا دادن چشمان دخترش تمام سعی‌اش را می‌کند. اما در جامعه سنتی افغانستان٬ چون این زن بی‌سرپرست است٬ مردم انتظار دارند تا او دست به روسپی‌گری زند. زن با مشکلات زیادی مواجه می‌شود تا مستقل بماند و دست به تن‌فروشی نزند.
بازیگران اصلی این فیلم فاطمه حسینی همسر و نرگس فاضلی دختر کارگردان این فیلم هستند.

این فیلم پیش ازین برنده‌ی جایزه بهترین کارگردانی در دومین جشن‌واره بین‌المللی حقوق بشر افغانستان شده بود و هم‌چنین در چندین جشن‌واره‌ی بین‌المللی دیگر همچون فیلم "حالا صدای زن" آمریکا نیز حضور داشته است.

فیلم‌ کوتاه داستانی "بایسکل" ساخته‌ٔ منیره مروج‌زاده داستان دختری را روایت می‌کند که علاقه‌ٔ زیادی به بایسکل‌سواری دارد. نوع نگاه جامعه‌ای که چشم دیدن دختران بایسک‌ران را ندارد بر رفتار خانوادهٔ این دختر با او تاثیر گذاشته است٬ اما شخصیت داستان با کسب مقام نخست در مسابقه‌ٔ بایسکل‌رانی مدرسه نظر خانواده‌اش را تغییر می‌دهد.
این فیلم محصول گروه سینمایی "تم" برای "موسسهٔ اطفال و دیگر کشورها" می‌باشد که در کارگاه آموزشی این گروه سینمایی برای نوجوانان برگزار شده بود. فیلم‌ کوتاه داستانی "بایسکل" پیش ازین در کشور فرانسه نیز به نمایش گذاشته شده بود.
قابل یادآوری‌است کارگردان این فیلم تنها سیزده سال دارد.

دهمین جشن‌واره فیلم فمینستی دیویس یک رویداد مردمی است که با استفاده از رسانه‌های جایگزین به عنوان سکوی پرشی برای ارتباط هنر به مسائل اجتماعی است و هدف این جشن‌واره به نمایش گذاشتن فیلم‌های مستقل و ژانرهای تجربی است.
این جشن‌واره نوزدهم ماه می سال ۲۰۱۶ در استان کالیفرنیای آمریکا به مدت دو روز برگزار خواهد شد.