Monday, December 16, 2013

دومین جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات فراخوان داد.


دبیرخانه دومین دور "جشنواره بین المللی فیلم زنان – هرات" از فیلم سازان داخلی و خارجی تقاضا می کند فیلم های مستند و داستانی شان را که سوژه اصلی شان زنان باشد برای شرکت در این جشنواره که به مناسبت هشتم مارچ روز جهانی زنان به مدت یک هفته برگزار می شود تا تاریخ 25 جدی 1392 برابر با 16 جنوری 2014 ارسال کنند.
دومین دور این جشنواره جنبه رقابتی دارد و به فیلم های برتر تندیس و جایزه نقدی اهدا خواهد شد. فیلم های این جشنواره توسط هیأت داورانی متشکل از سینماگران و منتقدان ملی و بین المللی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. 
جشنواره بین المللی فیلم زنان – هرات در حمل (فروردین) 1392 خورشیدی برابر با مارچ 2013 از سوی بنیاد آرمان شهر و خانه فیلم رویا تأسیس شد.
اولین دور این جشنواره که در ارگ شهر باستانی هرات برگزار شد پذیرای بیش از صد فیلم از20 کشور دنیا بود. و با حضور تعدادی از فیلم سازان مطرح داخلی و خارجی توجه حدود صد رسانه را در سراسر دنیا به خود جلب کرد و بیش از دو هزار نفر فیلم های منتخب جشنواره را تماشا کردند.
در این جشنواره که در سه روز برگزار شد برعلاوه نمایش فیلم، دو کارگاه آموزشی حرفه ای برای دست اندرکاران سینما و تلویزیون به وسیله استادان مجرب ملی و بین المللی برگزار شد. هم چنان در حاشیه جشنواره برنامه هایی مانند کنسرت موسیقی محلی، شب شعر و بازدید از اماکن باستانی شهر هرات برای مهمان ها در نظر گرفته شده بود.
تلویزیون طلوع، روزنامه 8 صبح، فدراسیون بین المللی حقوق بشر، یوناما، جشنواره فیلم زنان آسیایی – هند، پایگاه خبری فیلم کوتاه – ایران و برمک فیلم همکاران اصلی ما در برگزاری این جشنواره بودند و بیش از 40 سازمان و ملی و بین المللی دیگر نیز از جشنواره حمایت کردند. این جشنواره بر علاوه حمایت چهره های مستقل فرهنگی، نهادهای رسمی مانند وزارت اطلاعات و فرهنگ، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، شورای ولایتی و مقام ولایت هرات را نیز با خود داشت.
لطفا در فرستادن آثار به نکات زیر توجه کنید:
1- مهلت نهایی ارسال آثار به دبیر خانه جشنواره 25 جدی 1392 برابر با 16 جنوری 2014 است.
2- فیلم هایی در قالب های بلند داستانی، مستند، کوتاه و انیمیشین مجال رقابت در این جشنواره را دارند.
3- فیلم هایی که به دبیر خانه جشنواره ارسال می شود یا باید توسط کارگردان های زن ساخته شده باشد و یا این که فیلم به مسأله زنان پرداخته باشد.
4- فیلم ها می توانند به صورت مستقیم، از طریق ایمیل و یا با فرستادن لینک فیلم به آدرس های دبیر خانه جشنواره ارسال شود.
5- شرکت کنندگان در این جشنواره باید فورم ضمیمه این فراخوان را به صورت کامل پر کنند و همراه فیلم به دبیر خانه جشنواره ارسال دارند.
6- یک عکس از کارگردان فیلم و چند عکس از پوستر و نماهای فیلم با فایل (جی پی ای جی) در ضمیمه ارسال شود.
7- در صورتی که مایل هستید فیلم تان را از طریق انترنت برای ما ارسال کنید و حجم این فیلم کمتر از 2GB باشد می توانید از این وبسایت برای ارسال استفاده کنید: https://www.wetransfer.com/
8- چگونه با ما تماس بگیرید:
• آدرس ارسال: کابل، کوچه اول دهمزنگ یا تپه سلام، روبروی مسجد محمدیه، خانه فیلم رویا
• ایمیل: womenfilmfestival.herat@gmail.com
• شماره های تماس: 0093700427244/ 0093798106275 / 0033662153297



Tuesday, November 26, 2013

فیلم‌های بخش رقابت نخستین جشنواره فیلم مهرگان انتخاب شدند.


کمیته گزینش جشنواره فیلم مهرگان به کار خود پایان داد
به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان» به نقل از خبرگزاری جمهور: کمیته گزینش فیلمهای نخستین جشنواره فیلم مهرگان با انتخاب ۴۶ فیلم برای بخش های مسابقه و خارج از مسابقه پس از دو هفته، شب سه شنبه ۲۶ عقرب به کار خود پایان داد.
به گفته‌ مسئولان آکادمی هنر، این کمیته که در تاریخ ۱۵ عقرب تشکیل شده بود در طول دو هفته ۱۱۰ فیلم را ارزیابی نموده و ۴۶ فیلم مستند و داستانی را برای نمایش انتخاب کردند که از میان این ۴۶ فیلم، ۲۷ فیلم برای بدست آوردن جایزه های نقدی و تندیس جشنواره در بخش مسابقه باهم رقابت خواهند کرد.
گفتنی‌است که مجموع فیلم ‌های رسیده به دبیرخانه جشنواره ۱۴۷ فیلم است که پس از بازبینی اولیه ۱۱۰ تای آنها به مرحله ی گزینش راه یافته و توسط کمیته گزینش و برای بخش های مسابقه، خارج از مسابقه و بخش مهمان انتخاب شدند.
عزیز دلدار (هنرپیشه و مدرس سینما در دانشگاه کابل)، محمد مروج زاده (فیلمساز)، رضا یمک (عکاس و مستندساز) اعضای اصلی کمیته گزینش نخستین جشنواره فیلم مهرگان بودند. این جشنواره با مدیریت آکادمی هنر و علوم سینمایی و حمایت مالی بنیاد مهرگان، ۲۲ جدی با مراسم ویژه در تالار اصلی مرکز فرهنگی فرانسه افتتاح می شود و جشن پایانی آن پنجشنبه ۲۶ جدی تعیین شده است.
نخستین جشنواره فیلم مهرگان را، مرکز فرهنگی فرانسه، روزنامه جامعه باز، مؤسسه آمو مدیا، افغان فیلم، دانشگاه کابل و مؤسسه مستندسازان افغانستان به عنوان نهادهای همکار، همراهی می کنند.

Friday, November 22, 2013

علی کریمی برای دومین بار جز هیئت داوران جشنواره فیلم 'صدای زن' آمریکا

به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان»: دومین جشنواره بین‌المللی فیلم 'حالا صدای زن' آمریکا با عنوان 'خرید و فروش زنان' در ماه می سال آینده در لس‌آنجلس برگزار خواهد شد.

علی کریمی برای دومین بار از کشورمان جز هیئت داوران این جشنواره می‌باشد. دیانا دیرکز و الکساندرا فاررو هر دو از آمریکا به همراه علی کریمی از کشورمان هیئت داوران بخش فیلم‌های تجربی این جشنواره را تشکیل می‌دهند. علی کریمی دکترای تاریخچه و ارتباطات هنر می‌باشد. 
این جشنواره فیلم‌های کوتاه داستانی٬ مستند٬ تجربی و دانشجویی را از فیلم‌سازان آماتور و حرفه‌ای می‌پذیرد. آخرین مهلت ثبت نام تا پایان سال ۲۰۱۳ و مهلت ثبت نام دیرهنگاهم تا ۳۱ جنوری سال ۲۰۱۴ میلادی می‌باشد. 
علاقمندان برای می‌توانند برای کسب معلومات بیشتر با ایمیل آدرس shortfilm.news.base@gmail.com در تماس شوند و یا به آدرس وب‌سایت این جشنواره مراجعه نمایند.

Wednesday, November 13, 2013

یک داور و چهار فیلم از افغانستان در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک هند



به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان»: نزدیک به ۲۰۰ فیلم از ۴۸ کشور در هجدهمین جشنواره فیلم کودک هند به نمایش درمی‌آید که این فیلم‌ها از میان ۸۹۴ فیلم از ۷۴ کشور برای حضور در این جشنواره انتخاب شده اند.
فیلم‌های 'اسامه' ساخته صدیق برمک٬ 'پسران بزکشی' ساخته سام فرینچ٬ 'خلوت' ساخته سید علی موسوی آزاد و فیلم مستند 'بچه‌های کابل: خشت‌ها و خیال‌ها' ساخته جواد وهاب‌زاده فیلم‌هایی هستند که به نمایندگی از افغانستان در این جشنواره حضور دارند. 

۱۸ داور از ۱۳ کشور اعضای داوران هجدهمین دوره این جشنواره را تشکیل می‌دهند که آقای صدیق برمک فیلم‌ساز مطرح کشورمان نیز یکی از داوران می‌باشند.

هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک هند از چهاردهم تا بیستم نوامبر امسال در حیدرآباد هند برگزار می‌گردد.

Monday, October 21, 2013

یک جایزه از جشنواره بین‌المللی فیلم مستند یاماگاتای ژاپن برای افغانستان









به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان» فیلم مستند محترمه بصورت مشترک با فیلم موج‌های زمین از هنگ‌کنگ جایزه ممتاز بخش آسیای جشنواره فیلم مستند یاماگاتای ژاپن را دریافت کردند.
فیلم مستند محترمه ساخته مشترک ملک شفیعی و دیانا ثاقب دو فیلمساز کشورمان تنها نماینده افغانستان در جشنواره دوسالانه یاماگاتا بود. 
در بخش «جریان‌های آسیایی جدید» فیلم‌هایی از کشورهای بنگلادش٬ اندونزی٬ ژاپن٬ فیلیپین٬ چین٬هند٬ کره جنوبی٬ ویتنام٬ هنگ کنگ٬ سنگاپور٬ فلسطین و کامبودیا نیز حضور داشتند.
مختصری درباره محترمه!
در سال 2009 مجلس افغانستان قانون احوال شخصيه اهل تشيع را تصويب كرد و بلافاصله رييس جمهور كرزي بر آن مهر تاييد گذاشت. در اين قانون مواد وجود داشت كه آزادي هاي زن را تا درون خانه محدود مي كرد و حتي بيرون رفتنش و نياز جنسي اش منوط به خواست شوهر بود.
زنان افغانستان كه خواستار تعديل در اين قانون بودند مقابل بزرگترين مدرسه ديني افغانستان كه اين قانون در آنجا نوشته شده بود و شيخ آصف محسني ( مرجع ديني )  از آن حمايت مي كرد تظاهرات كردند ، اين تظاهرات به خشونت كشيده شد و طلبه هاي مدرسه محسني زنان را زدند و روي آنها تف كردند و آنان را غرب زده عنوان كردند.
اين اولين حركت عمومي زنان افغانستان براي حقوق شان بود و همين بهانه شد تا ما به شهرهاي ديگر افغانستان رفته و دغدغه ها و نگراني هاي زنان تحصيل كرده افغانستان را راجع به جنبش زنان جويا شويم.
محترمه فيلمي است فراگير از دغدغه زنان تحصيل كرده كه از كستره ي حقوق سياسي و اجتماعي تا مشكلات و گرفتاريهاي درون خانه و زندگي زناشويي و خيابان آزاري زنان تحصيل كرده افغان را شامل مي شود.
محترمه كاري است مشترك از دو فيلمساز افغانستان، در اين فيلم ملك شفيعي ديانا ثاقب را كه خود يكي از برگزار كنندگان تظاهرات زنان مقابل مدرسه ديني محسني بود دنبال كرده و دغدغه هاي او را با زنان هم فكرش دنبال مي كند.
جشنواره یاماگاتا با هدف گسترش همکاری و تفاهم میان مردم و فرهنگ‌های مختلف و همچنین تشویق فیلمسازان جوان سراسر دنیا در دو بخش رقابتی مسابقه بین‌الملل و جریان‌های آسیایی جدید برگزار می‌شود.
بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های مستند یاماگاتا از ۱۰ تا ۱۷ اکتبر سال ۲۰۱۳ در توکیو  برگزار شد.



Saturday, October 19, 2013

نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم صد۱۰۰ فراخوان داد.

نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه ای ایران در بخش‌های مستند٬ داستانی و پویانمایی(انیمیشن) اثر می‌پذیرد.
جشنواره فیلم ۱۰۰ یکی از محافل نوین سینمایی است که نقش مهمی در ترویج و توسعه آثار و نیز کشف استعداد‌های تازه دارد. «سینمای اخلاق» شعار دايمی این جشنواره می‌باشد.

مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این جشنواره تا ۲۶ جنوری سال ۲۰۱۴ می‌باشد. علاقمندان میتوانند آثار خود را به آدرس: ایران٬ تهران خیابان سمیه٬ نرسیده به خیابان حافظ حوزه هنری٬ طبقه همکف دبیرخانه مرکزی جشنواره‌های حوزه هنری ارسال کنند. و یا برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس behnambahadori@yahoo.com ایمیل ارسال کنید.

قابل یادآوریست ۱۵ فیلم از افغانستان برای حضور در هشتمین دوره این جشنواره ارسال شده بود که تنها شش فیلم در بخش رقابت توانستند حضور یابند که فیلم 'ندامت' ساخته میرویس رکاب توانست جایزه ویژه بین‌الملل را بدست آورد.

Wednesday, October 16, 2013

یک داور و سه فیلم از افغانستان در جشنواره فیلم «آسیاتک» ایتالیا


به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان»: ‌‌جشنواره «آسیاتک» که مخصوص فیلم‌های فیلم‌سازان آسیایی است با نمایش فیلم مستند 'محترمه' در رم ایتالیا افتتاح شد.

الکا سادات
چهاردهمین جشنواره «آسیاتک» میزبان الکا سادات به عنوان داور و فیلم مستند 'محترمه' ساخته مشترک ملک شفیعی و دیانا ثاقب٬ فیلم مستند 'صدای یک ملت' ساخته جاوید تایمن همچنین فیلم بلند داستانی 'وژمه' ساخته برمک اکرم  می‌باشند.
فیلم بلند داستانی 'وژمه" ساخته برمک اکرم که پیش از این جایزه بهترین فیلم‌نامه دراماتیک در بخش سینمای جهان جشنواره بین‌المللی فیلم سندس شده بود به عنوان نماینده افغانستان به آکادمی فیلم اسکار ۲۰۱۴ معرفی شده است.

فیلم مستند 'محترمه' در بخش رقابت این فیلم در جشنواره بین‌المللی فیلم مستند یاماگاتای ژاپن که در ۱۰ تا ۱۷ اکتبر سال جاری در توکیو ژاپن برگزار می‌گردد تنها نماینده افغانستان است.

فیلم مستند صدای یک ملت پنیز یش از این در جشنواره بین‌المللی فیلم حقوق بشر سوییس و جشنواره بین‌المللی فیلم مستند آمستردام نیز حضور داشته است.
چهاردهمین جشنواره «آسیاتک» از ۱۲ تا ۲۰ اکتبر سال جاری در شهر رم ایتالیا برگزار می‌گردد.

Sunday, October 13, 2013

فراخوان نخستین جشنواره فیلم مهرگان

نخستین جشنواره فیلم مهرگان در آذرماه/ قوس امسال برگزار می‌شود. 

به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان»: آکادمی هنر و علوم سینمایی با حمایت مالی بنیاد مهرگان عمران٬ در راستای ارتقای سطح بینش و آگاهی عمومی و رشد سواد بصری جامعه و همین‌طور ایجاد بستر و زمینه‌های مناسب برای تولید آثار ارزشمند هنری در زمینه‌ فیلم‌سازای و ایجاد تحرک و انگیزه برای فیلم‌سازان کشور نخستین جشنواره فیلم مهرگان را برگزار می‌کند.

این جشنواره دو بخش اصلی و جانبی برگزار می‌گردد که فیلم‌های کوتاه٬ نیمه بلند مستند و داستانی در بخش اصلی مسابقه و فیلم‌های بلند سنمایی صاحب نام و برجسته‌ی کشور در بخش خارج از مسابقه به نمایش گذاشته می‌شود.

جشنواره فیلم مهرگان تندیس زرین٬ لوح یادبود و جایزه نقدی را به برگزیدگان در بخش‌های بهترین فیلم داستانی٬ بهترین فیلم مستند٬ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران٬ بهترین فیلم‌نامه٬ جایزه بهترین طرح تحقیقی و گوینده‌گی فیلم‌های مستند اهدا خواهد کرد.

فیلم‌سازان می‌توانند فیلم‌های کوتاه داستانی و مستند خود را تا ۳۰ مهرماه/میزان امسال به نشانی: کابل٬ سرک دهبوری٬‌ ایستگاه سابقه٬ پل داکتر مهدی٬ آکادمی هنر ارسال کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۷۸۲۵۹۵۵۹۶ تماس بگیرید.
نخستین جشنواره فیلم مهرگان به مدت پنج روز از بیستم تا بیست و چهارم آذرماه/قوس امسال در سینما آریانا و تالار دانشکده هنرهای زیبای کابل برگزار می‌شود.


Saturday, October 12, 2013

افتتاحیه جشنواره فیلم «آسیاتک» ایتالیا با نمایش فیلم 'محترمه'


به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان»: ‌‌جشنواره «آسیاتک» که مخصوص فیلم‌های فیلم‌سازان آسیایی است در شهر رم ایتالیا برگزار می‌شود.

چهاردهمین جشنواره «آسیاتک» ایتالیا با نمایش فیلم 'محترمه' ساخته مشترک ملک شفیعی و دیانا ثاقب افتتاح می‌شود که به همراه فیلم مستند 'صدای یک ملت' ساخته جاوید تایمن نمایندگان افغانستان در این جشنواره می‌باشند.

فیلم مستند 'محترمه' در بخش رقابت این فیلم در جشنواره بین‌المللی فیلم مستند یاماگاتای ژاپن که در ۱۰ تا ۱۷ اکتبر سال جاری در توکیو ژاپن برگزار می‌گردد تنها نماینده افغانستان است.

فیلم مستند صدای یک ملت پنیز یش از این در جشنواره بین‌المللی فیلم حقوق بشر سوییس و جشنواره بین‌المللی فیلم مستند آمستردام نیز حضور داشته است.

چهاردهمین جشنواره «آسیاتک» از ۱۲ تا ۲۰ اکتبر سال جاری در شهر رم ایتالیا برگزار می‌گردد.

Friday, October 11, 2013

اختتامیه دومین جشنواره بین‌المللی فیلم حقوق بشر افغانستان

به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان»:  دومین جشنواره بین‌المللی فیلم حقوق بشر افغانستان که از ۱۳ مهر/میزان در استان‌های کابل و بامیان آغاز شده بود شب گذشته در تالار اصلی انستیتوت فرانسه برای افغانستان - لیسه استقلال- با اجرای تکنو٬ موسیقی راک و اهدای جوایز به برگزیدگان این دور از جشنواره به پایان رسید.

فیلم کوتاه داستانی 'آخرین رییس جمهور' ساخته جمیل جاله و فیلم مستند 'افغانستان کوچک' ساخته بصیر سیرت بهترین فیلم‌های بخش رقابت داخلی٬ فیلم بلند داستانی 'حتی اگر همه' ساخته ناتالیا بلیاسکین٬ فیلم مستند 'در جستجوی هیلیوود' ساخته مشترک لیا وارشاوسکی و کریس ناوی و بهترین فیلم کوتاه داستانی 'نامزد' ساخته یوسف برکی از کانادا بهترین فیلم‌های بخش بین‌المللی شناخته شدند. 

در بخش دانشجویی این جشنواره فیلم‌های 'سعادت به مازار می‌رود' ساخته مشترک ویس سنجر و خادم حسین بهنام؛ فیلم 'خروپف' ساخته محمد عارف محبی و فیلم 'نامه‌ای از پسرم ساخته عزیزالله پاینده به ترتیب مقام‌های اول تا سوم این بخش را بدست آوردند.

هییت داوران این جشنواره فیلم مستند'تقدیر شکسته شعر'  ساخته رحمت الله حیدری و فیلم مستند 'دموکراسی سیاه' ساخته سید قاسم حسینی را شایسته تقدیر ویژه دانستند.

بانو لینا علم برای بازی در فیلم 'نامعلوم' بانو صابره رضایی برای بازی در فیلم 'آخر قصه' و بانو فرشته کاظمی برای بازی در فیلم 'آفتاب یخی' بطور مساویانه بهترین بازیگر خانم٬ سید مرتضی علوی برای بازی در فیلم 'آخرین رییس جمهور' بهترین بازیگر مرد و سعادت بهنام برای بازی در فیلم 'سعادت به مازار می‌رود' بهترین بازیگر کودک شناخته شدند.
خانم دیانا ثاقب مدیر اجرایی این جشنواره گفت: در کنار نمایش فیلم، برنامه های پرسش و پاسخ با کارگردان‌های فیلم ها و نقد و بررسی فیلم نیز برگزار کردند. او گفت که برگزاری چنین جشنواره ای در افغانستان کار دشواری بوده است.

پنج داور عمدتا فعالان حقوق بشری و سینماگران مطرح افغان و خارجی عضویت هیات داوران جشنواره را داشتند.
عتیق رحیمی نویسنده و فیلمساز شناخته شده افغانستانی، جان برگان کاگردان سینما از بریتانیا، لاتیکا نویسنده و مترجم هندی، شوکت امین فیلم‌ساز مطرح کردستانی از عراق و حسینا مرزبان، بازیگر افغانستانی، داوران جشنواره بودند.

Saturday, October 5, 2013

دومین جشنواره بین‌المللی فیلم حقوق بشر افغانستان با حضور عتیق رحیمی افتتاح شد.


به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان»: دومین جشنواره فیلم حقوق بشر افغانستان با حضور عتیق رحیمی و صدیق برمک کارگردانان برجسته کشور و حضور گسترده فیلم‌سازان و هنرمندان در تالار اصلی انستیتوت فرانسه برای افغانستان - لیسه استقلال افتتاح شد که در اخیر این افتتاحیه فیلم داستانی «وژمه» ساخته برمک اکرم نیز به نمایش گذاشته شد.

عتیق رحیمی (نویسنده و کارگردان برجسته کشور)٬ شوکت امین(کارگردان سرشناس کردستان عراق)٬ جان بورگان (رییس اتحادیه مستندسازان امریکا و اروپا از ایرلند)٬ لاتیکا پادگاونکر (منتقد سینما از هند) و لیلا نظر علی (دادرس ویژه نوجوانان از انگلستان) هیئت داوران این دوره جشنواره فیلم حقوق بشر افغانستان را تشکیل می‌دهند.

۶۵ فیلم کوتاه و بلند در سه بخش رقابت داخلی٬ خارجی و دانشجویی به رقابت خواهند پرداخت.
دومین جشنواره فیلم حقوق بشر افغانستان در استان‌های کابل و بامیان از ۱۳ تا ۱۸ میزان برگزار می‌گردد.

Thursday, October 3, 2013

یک فیلم مستند بلند افغانستانی در چهاردهمین جشنواره «آسیاتک» حضور دارد.


به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان»: ‌‌جشنواره «آسیاتک» که مخصوص فیلم‌های فیلم‌سازان آسیایی است در شهر رم ایتالیا برگزار می‌شود.
در این دوره فیلم صدای یک ملت ساخته جاوید تایمن به نمایندگی از افغانستان در این جشنواره حضور دارد.
صدای یک ملت پیش از این در جشنواره بین‌المللی فیلم حقوق بشر سوییس و جشنواره بین‌المللی فیلم مستند آمستردام نیز حضور داشته است.
چهاردهمین جشنواره «آسیاتک» از ۵ تا ۱۳ اکتبر سال جاری در شهر رم ایتالیا برگزار می‌گردد. 

Tuesday, October 1, 2013

نشست رسانه‌ای جشنواره فیلم حقوق بشر افغانستان برگزار شد.

نشست رسانه‌یی دومین جشنواره بین‌المللی فیلم حقوق بشر افغانستان ساعت ده پیش از چاشت روز شنبه با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی و بانو دیانا ثاقب مدیر اجرایی دومین جشنواره فیلم حقوق بشر افغانستان برگزار شد.
به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان»: نشست رسانه‌یی دومین جشنواره بین‌المللی فیلم حقوق بشر افغانستان با حضور دیانا ثاقب مدیر اجرایی جشنواره٬ صحرا موسوی مدیر توسعه٬ حسن زکی‌زاده مسوول بخش رسانه‌‌ها٬ یاسین نگاه مدیر روابط عمومی٬ ابراهیم عارفی رییس افغان فیلم و رویا سادات رییس خانه‌ فیلم رویا و عضو کمیته گزینش فیلم‌های جشنواره و جمع زیادی از رسانه‌های داخلی و خارجی در « انستیتوت فرانسه برای افغانستان» برگزار گردید.

در این نشست رسانه‌یی ضمن ارایة توضیحات لازم از سوی گروه برگزاری جشنواره و نهادهای همکار دربارة جشنوارة فیلم حقوق بشر افغانستان و هدف از برگزاری آن، به تمام پرسش‌های خبرنگاران نیز پاسخ‌های درست و اساسی ارایه گردید. جشنوارة بین‌المللی فیلم حقوق بشر افغانستان یک جشنوارۀ بین‌المللی است که به سینمای حقوق بشری اختصاص داده شده تا از این راه به تشویق فیلم‌سازان و هنرمندانی بپردازد که دوربین خود را برای به تصویر کشیدن پای‌داری و ایستاده‌گی در برابر نابرابری، بی‌عدالتی، تبعیض، تعصب، جنگ و خشونت در جهان به کار می‌گیرند.

مدیر اجرایی این جشنواره گفت: مراحل مقدماتی برگزاری این جشنواره از سال ۱۳۸۸ خورشیدی تاکنون در جریان است و دور نخست جشنواره در سال ۱۳۹۰ در شهرهای کابل و مزارشریف برگزار گردید.

دومین دور این جشنواره از تاریخ ۱۳ تا ۱۸ میزان ۱۳۹۲ در کابل و بامیان برگزار می‌گردد.

Sunday, September 29, 2013

فیلم‌های برتر نخستین جشنواره فیلم دانشجویی افغانستان اعلام شد.



به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان» فیلم‌های منتخب نخستین جشنواره فیلم دانشجویی افغانستان اعلام شد.

هیئت داوران این جشنواره متشکل از آقایان انجینیر لطیف احمدی٬ ابراهیم عارفی و خانم رویا سادات از میان ۱۲ فیلم حاضر در بخش رقابت سه فیلم را به عنوان فیلم‌های رتبه‌ی اول تا سوم انتخاب کردند.
 
سکوت / سارا معتمدی مقام اول 
سایه‌بان / ساخته عارف علی‌زاده
تحفه‌ای از برادر / ساخته ویس-خادم حسین

نخستین جشنواره فیلم دانشجویی افغانستان با استقبال گسترده از سوی دانشجویان و فیلم‌سازان از ۲۸ تا ۲۹ اکتبر ۲۰۱۳ در دانشکده هنرهای زیبا٬ دانشگاه کابل برگزار شد.

Saturday, September 28, 2013

یک داور٬ یک فیلم در بخش رقابت و ۹ فیلم در بخش نمایش ویژه فیلم‌های افغانستانی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم بمبئی هند

Festival Poster

به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان» پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ممبئی هند همچون سال گذشته برنامه‌ نمایش فیلم‌های افغانستانی را تحت نام "کابل تازه: آواهای تازه در سینمای افغانستان" برگزار خواهد کرد. 

در این جشنواره که از هجدهم تا بیست و پنجم ماه اکتبر امسال (۲۰۱۲) در شهر ممبئی هند برگزار خواهد شد بیش از ۲۰۰ فیلم از ۶۵ کشور جهان به نمایش گذاشته خواهد شد.

این جشنواره که از 17 تا 24 اکتبر (25 مهر تا 2 آبان) برگزار می شود، با فیلم "پیشخدمت" جف دانیلز کلید می‌خورد. نمایش 200 فیلم از 65 کشور و تمرکز بر سینمای افغانستان، اسپانیا، کلمبیا و فرانسه از برنامه های امسال این جشنواره است.

فیلم‌های حاضر در آواهای تازه در سینمای افغانستان:
۱. 'چشم دید' / رفیع بهروزیان و الکا سادات
۲. 'امتحان رانندگی' / محبوبه ابراهیمی
۳. 'زمانی به نام قدیم' / حامد علی‌زاده
۴. 'آخر قصه' / غفار آزاد
۵. 'حبس ابد' / غلامرضا مجیدی
۶. 'یک آرزو' / محمد عارف عابدیان
۷. 'عینک' / سید حسین موسوی
۸. 'آمبولانس کابل' / تاج محمد باختری
۹. 'امیر و سارا' / سید جلال حسینی

در بخش رقابتی امسال تنها فیلم افغانستانی راه یافته 'وژمه' ساخته برمک اکرم است. این فیلم پیش از این برنده جایزه بهترین فیلم‌نامه دراماتیک در بخش سینمای جهانی جشنواره 'سندس' امریکا شده بود.

فیلم هایی چون "آبی گرم ترین رنگ است" ساخته عبدالطیف کشیشه و برنده جایزه نخل طلای جشنواره کن، "درون لوین دیویس" ساخته برادران کوئن، "مهاجر" ساخته جیمز گری، "فقط خدا می‌بخشد" ساخته نیکلاس ویندینگ رفن، "تنگه ها" ساخته پل شرایدر، "ستون پنجم" بیل کاندون و "خریداران دالاس" ساخته ژان-ماری والی از جمله فیلم هایی هستند که در این دور جشنواره فیلم بمبئی به نمایش در می‌آیند.

جشنواره فیلم بمبئی، امسال به تجلیل از کوستا گاوراس کارگردان مشهور یونانی-فرانسوی می پردازد و جایزه یک عمر فعالیت هنری خود را به او اهدا می کند. نمایش فیلم هایی از این کارگردان از جمله درام سیاسی برنده اسکار "زد" از جمله برنامه هایی است که در این بخش تدارک دیده شده است.

قابل یادآوریست صدیق برمک فیلم‌ساز مطرح کشور جز هیئت داوران این دوره جشنواره بمبئی هند است.



Friday, September 27, 2013

فراخوان سی‌ و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند سینما دوریئل فرانسه اعلام شد.


Cinéma du Réel
به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان» این جشنواره جزء معتبرترین جشنواره‌های فیلم مستند اروپا به شمار می‌رود٬ فیلم‌های مستند با فرمت‌های: ۱۶ and 35mm prints, DCP, Beta SP, Digital Beta, HDV Cam, DV, Mini DV, DVCam and DVCPro video tape, امکان ثبت نام در این جشنواره را دارند.

سال گذشته علی هزاره مستند‌ساز کشورمان با فیلم 'شب خاکی' توانست جایزه بهترین فیلم مستند و جایزه ویژه‌ هیئت داوران را دریافت کند.

این جشنواره در تاریخ ۲۰ تا ۳۰ مارچ سال ۲۰۱۴ در شهر پاریس برگزار می‌گردد. آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره تا ۱۵ نوامبر ۲۰۱۳ می‌باشد. برای کسب معلومات بیشتر می‌توانید به وب‌سایت این جشنواره مراجعه کنید.

Tuesday, September 17, 2013

صدیق برمک کارگردان برجسته کشور یکی از داوران پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم بمبئی



به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان» جشنواره بین‌المللی فیلم بمبئی اسامی داوران بخش مسابقه بین‌الملل و بخش مسابقه «طلای هند» را اعلام کردند.

بروس برسفورد کارگردان فیلم برنده اسکار «رانندگی برای خانم دیزی» رئیس داوران بخش مسابقه بین الملل می‌باشد که ناتالی بای بازیگر فرانسوی، ماساتو هارادا بازیگر و کارگردان ژاپنی و کونکانا سن شرما بازیگر هندی همکاران برسفورد در این بخش هستند.

صدیق برمک کارگردان برجسته کشور به همراه جیل بیلکاک تدوینگر استرالیالی٬ وارس حسین بازیگر و کارگردان هندی و راجر گارسیا منتقد فیلم و مدیر جشنواره بین‌المللی فیلم هنگ‌کنگ داوران بخش مسابقه «طلای هند» به ریاست اصغر فرهادی کارگردان ایرانی هستند؛ که بخش مسابقه «طلای هند» به فیلم‌های بلند داستانی سینمای هند اختصاص دارد.
بخش اصلی جشنواره فیلم بمبئی به مسابقه بین‌المللی فیلم‌های اول اختصاص دارد و در کنار آن بخش‌هایی چون نمایش هندی٬ سینمای جهان٬ فیلم‌های کوتاه و مرور بر بعضی از آثار نیز می‌باشد.
جوایز اصلی این جشنواره مجسمه دروازه طلایی هند با ۱۰۰ هزار دالر پول نقد و مجسمه دروازه نقره‌ای هند به همراه ۵۰ هزار دالر امریکایی پول نقد است.

صدیق برمک با فیلم "اسامه" برنده‌ی دوربین طلای جشنواره فیلم کن و همچنین جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی زبان شد. 
پانزدهمین جشنوراه بین‌المللی فیلم بمبئی هند از ۱۷ تا ۲۴ اکتبر برگزار می‌شود.

Sunday, September 15, 2013

دو فیلم از افغانستان در جشنواره فیلم جنوب آسیا



به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان» فیلم کوتاه داستانی 'نامه به روشنایی' ساخته غفار آزاد٬ فیلم مستند 'بدون برقع پشت میله‌های زندان' ساخته نیما سروستانی برای رقابت در جشنواره فیلم جنوب آسیا در نپال انتخاب شدند.

در این دوره از جشنواره فیلم جنوب آسیا فیلم‌هایی از کشور‌های نپال٬ هند٬ بنگلادش٬ برمه و سریلانکا با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

فیلم مستند 'بدون برقع پشت میله‌های زندان' پیش از این در جشنواره‌ بین‌المللی فیلم مستند آمستردام و همچنین جشنواره فیلم مستند حقوق بشر 'یک دنیا' در کشور پاراگوئه حضور داشته است؛ و فیلم 'نامه به روشنایی' در نخستین جشنواره فیلم حقوق بشر افغانستان توانسته بود جایزه ویژه هیئت داوران را بخاطر نوآوری در ساختار و تجربه گرایی از آن خود کند.

جشنواره فیلم جنوب آسیا از سوم تا ششم اکتبر سال جاری در نپال برگزار خواهد شد.

Sunday, September 8, 2013

حضور پنج فیلم کوتاه از افغانستان در نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم نسیم شرقی٬ کانادا



به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان» سه فیلم کوتاه داستانی٬ یک فیلم کوتاه مستند و یک فیلم انیمیشن برای بخش رقابتی نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم نسیم شرقی راه یافتند.

فیلم‌‌های کوتاه داستانی 'قرارگاه' ساخته سید جلال حسینی٬ 'نامعلوم' ساخته عبدالغفار فیض‌یار٬ 'پایان عشق' ساخته غفار آزاد: فیلم کوتاه مستند 'محکوم به مرگ' ساخته مریم ابراهیمی و انیمیشن 'گدا' ساخته محمد رضا غلامی فیلم‌هایی هستند که به نمایندگی از افغانستان با فیلم‌هایی از کشور‌های آمریکا٬ روسیه٬ کانادا٬ مصر٬ پاکستان٬ ایران٬ اسرائیل٬ عراق٬ ویتنام٬ تایوان٬ گرجستان٬ لبنان٬ ماراکو و ترکیه به رقابت می‌پردازند.

در این جشنواره فیلم‌های کوتاه داستانی٬ مستند٬ انیمیشن و تجربی از سراسر جهان که فلسفه‌ی شرقی داشته باشند به نمایش گذاشته می‌شوند. 

نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم نسیم شرقی؛ از ۱۸ تا ۲۹ اکتبر در شهر تورنتو٬ کانادا برگزار می‌گردد.

لیست فیلم‌های منتخب نخستین جشنواره فیلم دانشجویی کابل اعلام شد.



به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان» کمیتۀ گزینش نخستین جشنوارۀ فیلم دانشجویی از میان ۵۱ اثر ۱۲ فیلم را برای حضور در دومین دورۀ این جشنواره برگزیدند؛ که این فیلم‌ها توسط استاد صدیق برمک٬ ممنون مقصودی٬ الکا سادات٬ صحرا موسوی٬ عارف بهرام و حسن فاضلی انتخاب گردیده‌اند. 
این جشنواره در دو بخش مسابقه "فیلم‌"(داستانی٬ مستند) و "فیلم‌نامهبرگزار می‌گردد.

فیلم‌های انتخاب شده:
۱- تحفه از برادر / خادم حسین بهنام و سلطان علی نظری
۲- فقط برای حقیقت / محمد جان کمال
۳- پرنده‌های بی آسمان / عصمت‌الله ظفری
۴- بیرونی٬ روز٬ پارک / محمد ذکی حیدری
۵- ۰=۲-۱ / سید احمد امامی
۶- نامه‌ای از پسرم / عزیز‌الله پاینده
۷- وادی بیرنگ / محمد قیوم
۸- ۹سالگی مهتاب / مهدی محمدی
۹-  سایه‌بان / محمد عارف 
۱۰- سعادت به مازار می‌رود / ویس سنجر و خادم حسین بهنام
۱۱- زن=مرد / شهاب سادات
۱۲- سکوت / سارا معتمدی

نخستین جشنواره فیلم دانشجویی کابل از ۲۸ تا ۲۹ اکتبر امسال در دانشکده هنرهای زیبای کابل برگزار خواهد شد.


Thursday, September 5, 2013

'بهشت کجاست' به نمایندگی از افغانستان در جشنواره مذهب ایتالیا



به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان» فیلم کوتاه داستانی 'بهشت کجاست' ساخته فاطمه قدیری نژادیان برای رقابت در بخش افق‌های جدید شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مذهب امروز ایتالیا انتخاب شده است.

'بهشت کجاست' داستان پسر بچه‌ای است که بعد از کشته شدن مادر و خواهرش در جنوب افغانستان به امام‌زاده قبرستان پناه می‌برد اما با فرار اهالی روستا در اثر بمب باران با یک تک‌تیر انداز نیروهای ناتو مجبور به گذراندن شبی پر استرس می‌شود.

جشنواره فیلم مذهب امروز از سال 1997 در ایتالیا کار خود را آغاز کرده است که اولین جشنواره در دنیا است که به ارتباط بین سینما و مذهب می پردازد و شامل بخش های مستند، فیلم کوتاه و فیلم بلند است.
شانزدهمین دوره از جشنواره بین المللی فیلم "مذهب امروز" از یازدهم تا بیست و دوم اکتبر سال جاری در ایتالیا برگزار می شود.

منبع خبر: وبسایت جشنواره فیلم مذهب ایتالیا

نخستین جشنواره فیلم دانشجویی کابل



به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان» دانشگاه کابل٬ دانشکده هنرهای زیبا٬‌ واحد سینما در پنجمین سال تاسیس خود نخستین جشنواره فیلم دانشجویی کابل را در دو بخش مسابقه "فیلم‌" (داستانی٬ مستند) و "فیلم‌نامه" برگزار می‌کند.

این جشنواره با نمایش فیلم‌های کوتاه داستانی و مستند که توسط استاد صدیق برمک٬ ممنون مقصودی٬ صحرا موسوی٬ حسن فاضلی و عارف بهرام انتخاب خواهند شد که در دانشکده هنرهای زیبا٬ دانشگاه کابل برگزار می‌گردد.

نخستین دوره جشنواره فیلم دانشجویی کابل به همت استاد سمیع‌الله نبی‌پور (سر دبیر)٬ عزیز دلدار٬ عارف بهرام٬ زبیر هاشمی٬ مریم کاکر٬ خیبر فیضی و حسن فاضلی پایه‌گذازی گردیده است٬ که برای استمرار همه‌ساله این جشنواره هم اکنون برنامه ریزی می‌کنند.

واحد سینمای دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه کابل چگونه و توسط چه کسانی تاسیس شد؛

به گفته‌ی استاد سمیع‌الله نبی پور - دبیر موسس واحد سینمای دانشکده هنرهای زیبا - در سال ۱۳۸۳ درس‌هایی با موضوع‌های سینمایی آهسته آهسته جایگاه خودش را در میان درس‌های تیاتر باز کرد٬ تا اینکه با رایزنی‌ها٬ تلاش‌ها و نشست‌هایی که ایشان ( سمیع‌الله نبی پور ) به همراه استاد عزیز دلدار و استاد محمود آریوبی (از هم صنفی‌های استاد سمیع‌الله واساتید حال حاضر ) داشتند طرح ایجاد و جداسازی واحد سینما از واحد تیاتر را به وزیر وقت پیشنهاد کردند که خوشبختانه در سال ۱۳۸۷ برای اولین‌بار دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه کابل شاهد حضور محصلین علاقمند به رشته سینما در واحد مختص به سینما به مدیریت استاد محمود آریوبی بود؛  که از سال ۱۳۸۷ تاکنون دو دوره فارغ‌التحصیل داشته است.

نخستین جشنواره فیلم دانشجویی کابل از ۲۸ تا ۲۹ اکتبر امسال در دانشکده هنرهای زیبای کابل برگزار خواهد شد.

Tuesday, September 3, 2013

اسامی فیلم‌های داخلی و خارجی راه یافته به بخش رقابت دومین جشنواره بین‌المللی فیلم حقوق بشر افغانستان اعلام شد.


به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان» کمیتۀ گزینش دومین جشنوارۀ بین‌المللی فیلم حقوق بشر افغانستان از میان ۳۸۰ اثر داخلی و خارجی ۴۷ فیلم را برای حضور در دومین دور جشنوارۀ حقوق بشر افغانستان برگزیدند. ۲۴ فیلم برای رقابت بخش داخلی و ۲۳ فیلم برای رقابت بخش خارجی انتخاب شدند. همچنین ۶ فیلم برای بخش خارج از مسابقه انتخاب شدند؛ که این فیلم‌ها توسط آقایان صدیق برمک٬ انجینیر لطیف احمدی٬ ابراهیم عارفی٬ رویا سادات٬ حمیرا قادری و الیسا بوگوس انتخاب گردیده‌اند. 
این جشنواره در چهار بخش مسابقه داخلی٬ خارجی٬ دانشجویی و خارج از مسابقه برگزار می‌گردد.


فیلم‌های انتخاب شده از افغانستان:
۱- وژمه - برمک اکرم
۲- گناه من- رامین یوسفی
۳- حبس ابد- غلام‌رضا مجیدی
۴- تقدیر شکستۀ شعر- رحمت حیدری
۵- یک آرزو- محمد عارف عابدیان
۶- روی خط فراموشی- ابوذر امینی
۷- چشم‌دید - رفیع بهروزیان و الکا سادات
۸- زنان پشت فرمان- صحرا کریمی
۹- دو راهی- وحید بختیار
۱۰- آفتاب یخی- رامین محمدی
۱۱- جانشین- سید مسعود اسلامی
۱۲-…اعضای یک‌دیگرند؟! -جاوید میرزایی
۱۳- افغانستان کوچک- بصیر سیرت
۱۴- آخرین رییس جمهور- محمد جمیل جاله
۱۵- سفر به تاریکی- وحید حبیبی
۱۶- خانۀ نمبر ۱۱۱ - عزیز دلدار
۱۷- سایه‌بان- محمد عارف علی‌زاده
۱۸- داستان یک مستند- سید ضیا قاسمی
۱۹- پایان داستان- غفار آزاد
۲۰- زنی در صحرا می‌خواند- الکا سادات
۲۱- سگ بالای گوسفند- حسن فاضلی
۲۲- ناشناخته- غفار فیض‌یار
۲۳- زنده‌گی زیباست- سیر احمد نورزاد
۲۴- بازی در بازی- لاجورد حقیقی

فیلم‌های انتخاب شدۀ بین‌المللی:
۱- داستان یک کتاب- پال کبان/ ایتالیا
۲- پسری به نام میر- فیل گربسکی/ انگلیس
۳- وزن جهان- کاستانزا کواتریسلیو/ ایتالیا
۴- جنوب غربی ایران- محمد رضا فرطوسی/ ایران
۵- بررسی روزانه- مریگانکا سونل/ هند
۶- دوما- ابیر زیئبک حداد/ اسراییل
۷- آتش سوزی در خون- دیلان موهن گری/ هند
۸- شب سفید- ایریت گال/ اسراییل
۹- جایگاه شماره پنج- وانجا/ هند
۱۰- شعاعی از آفتاب- اَپرنا سانیال/ هند
۱۱- کوچی‌های باستانی- مارسبیکبوزورما نکولو/ قزاقستان
۱۲- سرزمین بدون مردان- میشائیل گراورسون/ دنمارک
۱۳- گرفتاری زیاد برای هیچ- گیتیکا نارج و آناندانا/ هند
۱۴- شب ساکت- ریس سیلیک/ ترکیه
۱۵- با من برقص -مریم پیربند/ ایران
۱۶- برای چه...- بطولگا/ مغولستان
۱۷- وقتی که باد می‌وزد- سرگی پوتئتوو/ روسیه
۱۸- دروازۀ شماره ۴۰ - میشایل موسائوگلو/ آذربایجان
۱۹- حتا اگر همه- ناتالیا بیلیائوسکن/ ارمنستان
۲۰- نامزد- یوسف برکی و آصف برکی/ آلمان
۲۱- همدستی- گاوین هوفمن/ ایرلند
۲۲- قیام روز- نصیر سایدوو/ تاجیکستان
۲۳- جست‌وجوی هیلیوود- لیاه ورشاوسکی/ امریکا

فیلم‌هایی که بیرون از مسابقه روی پرده خواهند رفت:
۱. بیرون از خانه - شهربانو سادات
۲. مناره‌های باکره - فرهاد رضایی
۳. روشنایی و تاریکی - فردین بارکزی
۴. بس مکتب - مریم نبیل کمال
۵. به خانه آمدیم - آریانا دلاوری
۶. شب خاکی - علی هزاره

جشنواره بین‌المللی فیلم حقوق بشر افغانستان تنها جشنواره‌ فیلم با موضوع حقوق بشر در سطح خاورمیانه است که از ۵ اکتبر تا ۱۰ اکتبر در کابل برگزار خواهد شد.

Saturday, August 17, 2013

'خرید و فروش زنان' عنوان فراخوان دومین جشنواره بین‌المللی فیلم 'حالا صدای زن' امریکا

به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان» دومین جشنواره بین‌المللی 'حالا صدای زن' با عنوان 'خرید و فروش زنان' فراخوان اعلام کرد.

صداهای متحد جهانی علیه خشونت با هدف به تصویر کشیدن یک درک عمیق‌تر از مسئله جهان گسترده‌ای از خشونت‌های جنسی علیه زنان٬ اما بطور خاص بر روی عوامل مؤثر به این چالش جهانی در جوامع با اکثریت جمعیت مسلمان٫ تمرکز می‌کنند.

دومین جشنواره بین‌المللی فیلم 'حالا صدای زن' امریکا فیلم‌های کوتاه داستانی٫ مستند٬ تجربی و دانشجویی را از فیلمسازان آماتور و حرفه‌ای می‌پذیرد.
قاچاق جنسی٬ برده‌برداری٬ بردگی خانگی٬ ازدواج اجباری و آزار و اذیت جنسی از جمله موضوعات مورد پذیرش این جشنواره می‌باشد.
جشنواره فیلم 'حالا صدای زن' امیدوار است محیط مجازی و واقعی را ایجاد کند تا در آن بحث میان فعالان پرشور٫ کارگردانان و تصمیم گیرندگان منجر به راه حل‌های خلاق و همبستگی در مبارزه با این موانع به صلح٫ رفاه٬ شان و منزلت زنان شود.

نخستین دوره این جشنواره که در سال ۲۰۱۱ در لس آنجلس برگزار شده بود افغانستان با هفده فیلم حضور داشت که فیلم‌های افغانستانی جوایز بهترین فیلم داستانی (دوباره زندگی ساخته سید حسن فاضلی)٬ بهترین فیلم مستند (دهکده‌آی که ناقص‌العقلم می‌نامند ساخته الکا سادات)٬ مقام سوم فیلم داستانی (عینک آفتابی ساخته مصطفی کیا) را برای سینمای افغانستان به ارمغان آورند و همچنین فیلم 'سیاه گرد' ساخته  نادیا حسینی شایان تعریف و تمجید شد.

این جشنواره در ماه می سال ۲۰۱۴ در لس‌انجلس برگزار خواهد شد. آخرین مهلت ثبت نام تا پایان سال ۲۰۱۳ و مهلت ثبت نام دیرهنگام ۳۱ جنوری سال ۲۰۱۴ می‌باشد. برای کسب معلومات بیشتر می‌توانید به وب‌سایت این جشنواره مراجعه کنید.

Wednesday, August 14, 2013

یک فیلم مستند از افغانستان در بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند یاماگاتای ژاپن




۱۹ مستند کوتاه و بلند برای رقابت در بخش «جریان‌های آسیایی جدید» بیست‌ویکمین جشنواره فیلم‌های مستند یاماگاتا انتخاب شدند.
به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان» امسال ۶۰۸ فیلم از ۶۳ کشور متقاضی حضور در این بخش که به مستند‌های آسیایی اختصاص دارند در نهایت ۱۹ فیلم انتخاب شدند؛ که از افغانستان نیز یک فیلم مستند انتخاب شده است.
فیلم مستند محترمه ساخته مشترک ملک شفیعی و دیانا ثاقب دو فیلمساز کشورمان تنها نماینده افغانستان در جشنواره دوسالانه یاماگاتا است. 
در بخش «جریان‌های آسیایی جدید» فیلم‌هایی از کشورهای بنگلادش٬ اندونزی٬ ژاپن٬ فیلیپین٬ چین٬هند٬ کره جنوبی٬ ویتنام٬ هنگ کنگ٬ سنگاپور٬ فلسطین و کامبودیا نیز حضور دارند.
مختصری درباره محترمه!
در سال 2009 مجلس افغانستان قانون احوال شخصيه اهل تشيع را تصويب كرد و بلافاصله رييس جمهور كرزي بر آن مهر تاييد گذاشت. در اين قانون مواد وجود داشت كه آزادي هاي زن را تا درون خانه محدود مي كرد و حتي بيرون رفتنش و نياز جنسي اش منوط به خواست شوهر بود.
زنان افغانستان كه خواستار تعديل در اين قانون بودند مقابل بزرگترين مدرسه ديني افغانستان كه اين قانون در آنجا نوشته شده بود و شيخ آصف محسني ( مرجع ديني )  از آن حمايت مي كرد تظاهرات كردند ، اين تظاهرات به خشونت كشيده شد و طلبه هاي مدرسه محسني زنان را زدند و روي آنها تف كردند و آنان را غرب زده عنوان كردند.
اين اولين حركت عمومي زنان افغانستان براي حقوق شان بود و همين بهانه شد تا ما به شهرهاي ديگر افغانستان رفته و دغدغه ها و نگراني هاي زنان تحصيل كرده افغانستان را راجع به جنبش زنان جويا شويم.
محترمه فيلمي است فراگير از دغدغه زنان تحصيل كرده كه از كستره ي حقوق سياسي و اجتماعي تا مشكلات و گرفتاريهاي درون خانه و زندگي زناشويي و خيابان آزاري زنان تحصيل كرده افغان را شامل مي شود.
محترمه كاري است مشترك از دو فيلمساز افغانستان، در اين فيلم ملك شفيعي ديانا ثاقب را كه خود يكي از برگزار كنندگان تظاهرات زنان مقابل مدرسه ديني محسني بود دنبال كرده و دغدغه هاي او را با زنان هم فكرش دنبال مي كند.
جشنواره یاماگاتا با هدف گسترش همکاری و تفاهم میان مردم و فرهنگ‌های مختلف و همچنین تشویق فیلمسازان جوان سراسر دنیا در دو بخش رقابتی مسابقه بین‌الملل و جریان‌های آسیایی جدید برگزار می‌شود.
بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های مستند یاماگاتا از ۱۰ تا ۱۷ اکتبر سال ۲۰۱۳ در توکیو  برگزار می‌شود.

Monday, August 12, 2013

دهمین جشنواره بین المللی فیلم دبی

فراخوان دهمین جشنواره بین‌المللی فیلم دبی - امارات متحده عربی اعلام شد.



به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان» این جشنواره در سه بخش مسابقه فیلم عرب و امارات٬ مسابقه فیلم جایزه آسیا آفریقا و بخش خارج از مسابقه برگزار می‌گردد. که جزء معتبرترین جشنواره‌های فیلم منطقه به شمار رفته و دارای بازار فیلم هم می‌باشد.
فیلم‌های داستانی٬ مستند٬ انیمیشن و تجربی با فرمت‌های: ۳۵mm, 16mm, Beta-SP, video format, امکان ثبت نام در این جشنواره را دارند.
برای ثبت نام در این جشنواره ابتدا باید در وب‌سایت این جشنواره ثبت نام کنید٬ سپس می‌توانید تمامی اطلاعات فیلم‌خود را وارد کنید در نهایت به آسانی فیلم‌تان در این جشنواره ثبت‌نام خواهد شد.
این جشنواره در تاریخ ۷ تا ۱۴ دسامبر سال ۲۰۱۳ در دبی برگزار می‌گردد. آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره تا ۳۱ آگوست ۲۰۱۳ می‌باشد. برای کسب معلومات بیشتر می‌توانید به وب‌سایت این جشنواره مراجعه کنید.

Saturday, August 10, 2013

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه ازمیر ترکیه

فراخوان چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه ازمیر ترکیه اعلام شد.
به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان» این جشنواره در دو بخش ملی و بین‌المللی برگزار می‌گردد که جزء معتبرترین جشنواره‌های فیلم کوتاه در منطقه به شمار رفته و مورد حمایت آکادمی فیلم اروپا نیز می‌باشد.
فیلم‌های کوتاه داستانی٬ مستند٬ انیمیشن و تجربی تا حداکثر زمان ۳۰ دقیقه با فرمت‌های: ۳۵mm, 16mm, beta cam, HDV, DV, امکان ثبت نام در این جشنواره را دارند.
این جشنواره که بزرگترین و مهمترین رویداد سینمای کوتاه در کشور ترکیه محسوب می‌شود در تاریخ ۱۹ تا ۲۴ نوامبر سال ۲۰۱۳ در ازمیر ترکیه برگزار می‌گردد.
آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره تا اول سپتامبر ۲۰۱۳ می‌باشد. 
برای کسب معلومات بیشتر می‌توانید به وب‌سایت این جشنواره مراجعه کنید.

فراخوان دهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند زاگرب اعلام شد.

به گزارش "نخستین پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان" فراخوان دهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند زاگرب کرواسی اعلام شد.
این جشنواره در تاریخ از تاریخ ۲۳ فبروری تا ۲ ماه مارچ سال ۲۰۱۴ میلادی در زاگرب کرواسی برگزار می‌گردد. فرمت فیلم‌های مورد پذیرش این جشنواره ۳۵mm, Digi Beta (Pal), Beta SP (Pal), HDCam and DCP می‌باشد که نسخه بازبینی فیلم‌ها DVD PAL است. آخرین مهلت ارسال آثار برای این جشنواره پانزدهم ماه اکتبر سال جاری می‌باشد.
جشنواره بین المللی فیلم مستند زاگرب با حمایت وزارت معارف٫ اطلاعات و فرهنگ و مرکز سمعی بصری کرواسی برگزار می‌گردد.
برای کسب معلومات بیشتر میتوانید به وب سایت این جشنواره مراجعه کنید.


Wednesday, August 7, 2013

جشنواره بین‌المللی انیمیشن زنان TRICKY اتریش

جشنواره بین‌المللی انیمیشن زنان TRICKY شهر وین کشور اتریش آثار زنان انیماتور را می‌پذیرد.
این جشنواره که مختص به رقابت گذاشتن فیلم‌های انیمیشن و مستند انیمیشن است؛ آثار زنان یا کارگردانی مشترک با زنان را می‌پذیرد.
انیمیشن و مستندهای انیمیشن تا 40 دقیقه که پس از اول جنوری 2012 ساخته شده باشند؛ امکان شرکت در این جشنواره را دارند.
جایزه 4000 یوروایی شهر وین، بورسیه سه ماه کار و زندگی در وین و جایزه ویژه تماشاگران از جمله جوایز این جشنواره است.
علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره تا 18 اکتبر سال ۲۰۱۳ مهلت دارند. دسترسی به اطلاعات بیشتر در وب‌سایت جشنواره به نشانی: www.trickywomen.at امکان‌پذیر است.
جشنواره بین‌المللی انیمیشن زنان TRICKY وین 12 تا 16 ماه مارچ ۲۰۱۳ در اتریش برگزار می‌شود.

Thursday, August 1, 2013

فیلم‌های برگزیده بخش دانشجویی دومین جشنواره فیلم‌ حقوق بشر افغانستان اعلام شد.

فیلم‌های برگزیده بخش دانشجویی دومین جشنواره فیلم‌ حقوق بشر افغانستان

اعضای کمیته انتخاب فیلمهای دانشجوئی دومین جشنواره فیلم حقوق بشر افغانستان از میان 33 فیلم رسیده از دانشکده هنرهای زیبای دانشکاه کابل 12 فیلم را انتخاب نمودند.
10 فیلم برگزیده و 2 فیلم جانشین.
فیلمهای برگزیده فیلمهائی است که وارد دور نهائی رقابت دانشجوئی می شوند.
فیلمهای جانشین: فیلمهائی است که در صورتی که دوسیه درخواستی فیلم برگزیده به موقع به جشنواره نرسد فیلم جانشین به جای فیلم برگزیده وارد دور رقابت نهائی می شود.
اعضای کمیته انتخاب دانشجوئی:
1 - استاد عزیز دلدار
2- آقای ابراهیم بامیانی
3- دکتر حمیرا قادری

لیست فیلهای برگزیده:

1-نامه ای از پسرم کارگردان عزیزالله پاینده.
2-آوای سکوت کارگردان محمد جان .
3-روزهای تاریک کارگردان احمد ولی جویا .
4-کنکاش کارگردان محمد ناصر هاشمی .
5-افغانستان کوچک کارگردان صدیقه رسولی .
6-خروپف کارگردان محمد عارف محبی .
7-طعم پودر کارگردان ذبیح الله فهیم .
8-وادی بیرنگ کارگردان عبداقیوم نوید .
9-بیرونی، روز، پارک کارگردان محمد ذکی نوید.
10-پایانی که آغاز نداشت کارگردان احمد ذکی هاشمی.

لیست فیلهای جانشین:

سعادت به مازار می رود کارگردان خادم حسین بهنام .
1-2=0 کارگردان سید احمد امامی.

کمیته انتخاب بخش اصلی جشنواره فیلم حقوق بشر افغانستان نیز به زودی برگزار می‌شود.
دومین جشنواره بین المللی فیلم حقوق بشر افغانستان در ماه اکتبر سال جاری در کابل برگزار خواهد شد.