Saturday, September 28, 2013

یک داور٬ یک فیلم در بخش رقابت و ۹ فیلم در بخش نمایش ویژه فیلم‌های افغانستانی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم بمبئی هند

Festival Poster

به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان» پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ممبئی هند همچون سال گذشته برنامه‌ نمایش فیلم‌های افغانستانی را تحت نام "کابل تازه: آواهای تازه در سینمای افغانستان" برگزار خواهد کرد. 

در این جشنواره که از هجدهم تا بیست و پنجم ماه اکتبر امسال (۲۰۱۲) در شهر ممبئی هند برگزار خواهد شد بیش از ۲۰۰ فیلم از ۶۵ کشور جهان به نمایش گذاشته خواهد شد.

این جشنواره که از 17 تا 24 اکتبر (25 مهر تا 2 آبان) برگزار می شود، با فیلم "پیشخدمت" جف دانیلز کلید می‌خورد. نمایش 200 فیلم از 65 کشور و تمرکز بر سینمای افغانستان، اسپانیا، کلمبیا و فرانسه از برنامه های امسال این جشنواره است.

فیلم‌های حاضر در آواهای تازه در سینمای افغانستان:
۱. 'چشم دید' / رفیع بهروزیان و الکا سادات
۲. 'امتحان رانندگی' / محبوبه ابراهیمی
۳. 'زمانی به نام قدیم' / حامد علی‌زاده
۴. 'آخر قصه' / غفار آزاد
۵. 'حبس ابد' / غلامرضا مجیدی
۶. 'یک آرزو' / محمد عارف عابدیان
۷. 'عینک' / سید حسین موسوی
۸. 'آمبولانس کابل' / تاج محمد باختری
۹. 'امیر و سارا' / سید جلال حسینی

در بخش رقابتی امسال تنها فیلم افغانستانی راه یافته 'وژمه' ساخته برمک اکرم است. این فیلم پیش از این برنده جایزه بهترین فیلم‌نامه دراماتیک در بخش سینمای جهانی جشنواره 'سندس' امریکا شده بود.

فیلم هایی چون "آبی گرم ترین رنگ است" ساخته عبدالطیف کشیشه و برنده جایزه نخل طلای جشنواره کن، "درون لوین دیویس" ساخته برادران کوئن، "مهاجر" ساخته جیمز گری، "فقط خدا می‌بخشد" ساخته نیکلاس ویندینگ رفن، "تنگه ها" ساخته پل شرایدر، "ستون پنجم" بیل کاندون و "خریداران دالاس" ساخته ژان-ماری والی از جمله فیلم هایی هستند که در این دور جشنواره فیلم بمبئی به نمایش در می‌آیند.

جشنواره فیلم بمبئی، امسال به تجلیل از کوستا گاوراس کارگردان مشهور یونانی-فرانسوی می پردازد و جایزه یک عمر فعالیت هنری خود را به او اهدا می کند. نمایش فیلم هایی از این کارگردان از جمله درام سیاسی برنده اسکار "زد" از جمله برنامه هایی است که در این بخش تدارک دیده شده است.

قابل یادآوریست صدیق برمک فیلم‌ساز مطرح کشور جز هیئت داوران این دوره جشنواره بمبئی هند است.



No comments:

Post a Comment