Sunday, September 29, 2013

فیلم‌های برتر نخستین جشنواره فیلم دانشجویی افغانستان اعلام شد.



به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان» فیلم‌های منتخب نخستین جشنواره فیلم دانشجویی افغانستان اعلام شد.

هیئت داوران این جشنواره متشکل از آقایان انجینیر لطیف احمدی٬ ابراهیم عارفی و خانم رویا سادات از میان ۱۲ فیلم حاضر در بخش رقابت سه فیلم را به عنوان فیلم‌های رتبه‌ی اول تا سوم انتخاب کردند.
 
سکوت / سارا معتمدی مقام اول 
سایه‌بان / ساخته عارف علی‌زاده
تحفه‌ای از برادر / ساخته ویس-خادم حسین

نخستین جشنواره فیلم دانشجویی افغانستان با استقبال گسترده از سوی دانشجویان و فیلم‌سازان از ۲۸ تا ۲۹ اکتبر ۲۰۱۳ در دانشکده هنرهای زیبا٬ دانشگاه کابل برگزار شد.

Saturday, September 28, 2013

یک داور٬ یک فیلم در بخش رقابت و ۹ فیلم در بخش نمایش ویژه فیلم‌های افغانستانی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم بمبئی هند

Festival Poster

به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان» پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ممبئی هند همچون سال گذشته برنامه‌ نمایش فیلم‌های افغانستانی را تحت نام "کابل تازه: آواهای تازه در سینمای افغانستان" برگزار خواهد کرد. 

در این جشنواره که از هجدهم تا بیست و پنجم ماه اکتبر امسال (۲۰۱۲) در شهر ممبئی هند برگزار خواهد شد بیش از ۲۰۰ فیلم از ۶۵ کشور جهان به نمایش گذاشته خواهد شد.

این جشنواره که از 17 تا 24 اکتبر (25 مهر تا 2 آبان) برگزار می شود، با فیلم "پیشخدمت" جف دانیلز کلید می‌خورد. نمایش 200 فیلم از 65 کشور و تمرکز بر سینمای افغانستان، اسپانیا، کلمبیا و فرانسه از برنامه های امسال این جشنواره است.

فیلم‌های حاضر در آواهای تازه در سینمای افغانستان:
۱. 'چشم دید' / رفیع بهروزیان و الکا سادات
۲. 'امتحان رانندگی' / محبوبه ابراهیمی
۳. 'زمانی به نام قدیم' / حامد علی‌زاده
۴. 'آخر قصه' / غفار آزاد
۵. 'حبس ابد' / غلامرضا مجیدی
۶. 'یک آرزو' / محمد عارف عابدیان
۷. 'عینک' / سید حسین موسوی
۸. 'آمبولانس کابل' / تاج محمد باختری
۹. 'امیر و سارا' / سید جلال حسینی

در بخش رقابتی امسال تنها فیلم افغانستانی راه یافته 'وژمه' ساخته برمک اکرم است. این فیلم پیش از این برنده جایزه بهترین فیلم‌نامه دراماتیک در بخش سینمای جهانی جشنواره 'سندس' امریکا شده بود.

فیلم هایی چون "آبی گرم ترین رنگ است" ساخته عبدالطیف کشیشه و برنده جایزه نخل طلای جشنواره کن، "درون لوین دیویس" ساخته برادران کوئن، "مهاجر" ساخته جیمز گری، "فقط خدا می‌بخشد" ساخته نیکلاس ویندینگ رفن، "تنگه ها" ساخته پل شرایدر، "ستون پنجم" بیل کاندون و "خریداران دالاس" ساخته ژان-ماری والی از جمله فیلم هایی هستند که در این دور جشنواره فیلم بمبئی به نمایش در می‌آیند.

جشنواره فیلم بمبئی، امسال به تجلیل از کوستا گاوراس کارگردان مشهور یونانی-فرانسوی می پردازد و جایزه یک عمر فعالیت هنری خود را به او اهدا می کند. نمایش فیلم هایی از این کارگردان از جمله درام سیاسی برنده اسکار "زد" از جمله برنامه هایی است که در این بخش تدارک دیده شده است.

قابل یادآوریست صدیق برمک فیلم‌ساز مطرح کشور جز هیئت داوران این دوره جشنواره بمبئی هند است.



Friday, September 27, 2013

فراخوان سی‌ و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند سینما دوریئل فرانسه اعلام شد.


Cinéma du Réel
به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان» این جشنواره جزء معتبرترین جشنواره‌های فیلم مستند اروپا به شمار می‌رود٬ فیلم‌های مستند با فرمت‌های: ۱۶ and 35mm prints, DCP, Beta SP, Digital Beta, HDV Cam, DV, Mini DV, DVCam and DVCPro video tape, امکان ثبت نام در این جشنواره را دارند.

سال گذشته علی هزاره مستند‌ساز کشورمان با فیلم 'شب خاکی' توانست جایزه بهترین فیلم مستند و جایزه ویژه‌ هیئت داوران را دریافت کند.

این جشنواره در تاریخ ۲۰ تا ۳۰ مارچ سال ۲۰۱۴ در شهر پاریس برگزار می‌گردد. آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره تا ۱۵ نوامبر ۲۰۱۳ می‌باشد. برای کسب معلومات بیشتر می‌توانید به وب‌سایت این جشنواره مراجعه کنید.

Tuesday, September 17, 2013

صدیق برمک کارگردان برجسته کشور یکی از داوران پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم بمبئی



به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان» جشنواره بین‌المللی فیلم بمبئی اسامی داوران بخش مسابقه بین‌الملل و بخش مسابقه «طلای هند» را اعلام کردند.

بروس برسفورد کارگردان فیلم برنده اسکار «رانندگی برای خانم دیزی» رئیس داوران بخش مسابقه بین الملل می‌باشد که ناتالی بای بازیگر فرانسوی، ماساتو هارادا بازیگر و کارگردان ژاپنی و کونکانا سن شرما بازیگر هندی همکاران برسفورد در این بخش هستند.

صدیق برمک کارگردان برجسته کشور به همراه جیل بیلکاک تدوینگر استرالیالی٬ وارس حسین بازیگر و کارگردان هندی و راجر گارسیا منتقد فیلم و مدیر جشنواره بین‌المللی فیلم هنگ‌کنگ داوران بخش مسابقه «طلای هند» به ریاست اصغر فرهادی کارگردان ایرانی هستند؛ که بخش مسابقه «طلای هند» به فیلم‌های بلند داستانی سینمای هند اختصاص دارد.
بخش اصلی جشنواره فیلم بمبئی به مسابقه بین‌المللی فیلم‌های اول اختصاص دارد و در کنار آن بخش‌هایی چون نمایش هندی٬ سینمای جهان٬ فیلم‌های کوتاه و مرور بر بعضی از آثار نیز می‌باشد.
جوایز اصلی این جشنواره مجسمه دروازه طلایی هند با ۱۰۰ هزار دالر پول نقد و مجسمه دروازه نقره‌ای هند به همراه ۵۰ هزار دالر امریکایی پول نقد است.

صدیق برمک با فیلم "اسامه" برنده‌ی دوربین طلای جشنواره فیلم کن و همچنین جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی زبان شد. 
پانزدهمین جشنوراه بین‌المللی فیلم بمبئی هند از ۱۷ تا ۲۴ اکتبر برگزار می‌شود.

Sunday, September 15, 2013

دو فیلم از افغانستان در جشنواره فیلم جنوب آسیا



به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان» فیلم کوتاه داستانی 'نامه به روشنایی' ساخته غفار آزاد٬ فیلم مستند 'بدون برقع پشت میله‌های زندان' ساخته نیما سروستانی برای رقابت در جشنواره فیلم جنوب آسیا در نپال انتخاب شدند.

در این دوره از جشنواره فیلم جنوب آسیا فیلم‌هایی از کشور‌های نپال٬ هند٬ بنگلادش٬ برمه و سریلانکا با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

فیلم مستند 'بدون برقع پشت میله‌های زندان' پیش از این در جشنواره‌ بین‌المللی فیلم مستند آمستردام و همچنین جشنواره فیلم مستند حقوق بشر 'یک دنیا' در کشور پاراگوئه حضور داشته است؛ و فیلم 'نامه به روشنایی' در نخستین جشنواره فیلم حقوق بشر افغانستان توانسته بود جایزه ویژه هیئت داوران را بخاطر نوآوری در ساختار و تجربه گرایی از آن خود کند.

جشنواره فیلم جنوب آسیا از سوم تا ششم اکتبر سال جاری در نپال برگزار خواهد شد.

Sunday, September 8, 2013

حضور پنج فیلم کوتاه از افغانستان در نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم نسیم شرقی٬ کانادا



به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان» سه فیلم کوتاه داستانی٬ یک فیلم کوتاه مستند و یک فیلم انیمیشن برای بخش رقابتی نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم نسیم شرقی راه یافتند.

فیلم‌‌های کوتاه داستانی 'قرارگاه' ساخته سید جلال حسینی٬ 'نامعلوم' ساخته عبدالغفار فیض‌یار٬ 'پایان عشق' ساخته غفار آزاد: فیلم کوتاه مستند 'محکوم به مرگ' ساخته مریم ابراهیمی و انیمیشن 'گدا' ساخته محمد رضا غلامی فیلم‌هایی هستند که به نمایندگی از افغانستان با فیلم‌هایی از کشور‌های آمریکا٬ روسیه٬ کانادا٬ مصر٬ پاکستان٬ ایران٬ اسرائیل٬ عراق٬ ویتنام٬ تایوان٬ گرجستان٬ لبنان٬ ماراکو و ترکیه به رقابت می‌پردازند.

در این جشنواره فیلم‌های کوتاه داستانی٬ مستند٬ انیمیشن و تجربی از سراسر جهان که فلسفه‌ی شرقی داشته باشند به نمایش گذاشته می‌شوند. 

نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم نسیم شرقی؛ از ۱۸ تا ۲۹ اکتبر در شهر تورنتو٬ کانادا برگزار می‌گردد.

لیست فیلم‌های منتخب نخستین جشنواره فیلم دانشجویی کابل اعلام شد.



به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان» کمیتۀ گزینش نخستین جشنوارۀ فیلم دانشجویی از میان ۵۱ اثر ۱۲ فیلم را برای حضور در دومین دورۀ این جشنواره برگزیدند؛ که این فیلم‌ها توسط استاد صدیق برمک٬ ممنون مقصودی٬ الکا سادات٬ صحرا موسوی٬ عارف بهرام و حسن فاضلی انتخاب گردیده‌اند. 
این جشنواره در دو بخش مسابقه "فیلم‌"(داستانی٬ مستند) و "فیلم‌نامهبرگزار می‌گردد.

فیلم‌های انتخاب شده:
۱- تحفه از برادر / خادم حسین بهنام و سلطان علی نظری
۲- فقط برای حقیقت / محمد جان کمال
۳- پرنده‌های بی آسمان / عصمت‌الله ظفری
۴- بیرونی٬ روز٬ پارک / محمد ذکی حیدری
۵- ۰=۲-۱ / سید احمد امامی
۶- نامه‌ای از پسرم / عزیز‌الله پاینده
۷- وادی بیرنگ / محمد قیوم
۸- ۹سالگی مهتاب / مهدی محمدی
۹-  سایه‌بان / محمد عارف 
۱۰- سعادت به مازار می‌رود / ویس سنجر و خادم حسین بهنام
۱۱- زن=مرد / شهاب سادات
۱۲- سکوت / سارا معتمدی

نخستین جشنواره فیلم دانشجویی کابل از ۲۸ تا ۲۹ اکتبر امسال در دانشکده هنرهای زیبای کابل برگزار خواهد شد.


Thursday, September 5, 2013

'بهشت کجاست' به نمایندگی از افغانستان در جشنواره مذهب ایتالیا



به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان» فیلم کوتاه داستانی 'بهشت کجاست' ساخته فاطمه قدیری نژادیان برای رقابت در بخش افق‌های جدید شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مذهب امروز ایتالیا انتخاب شده است.

'بهشت کجاست' داستان پسر بچه‌ای است که بعد از کشته شدن مادر و خواهرش در جنوب افغانستان به امام‌زاده قبرستان پناه می‌برد اما با فرار اهالی روستا در اثر بمب باران با یک تک‌تیر انداز نیروهای ناتو مجبور به گذراندن شبی پر استرس می‌شود.

جشنواره فیلم مذهب امروز از سال 1997 در ایتالیا کار خود را آغاز کرده است که اولین جشنواره در دنیا است که به ارتباط بین سینما و مذهب می پردازد و شامل بخش های مستند، فیلم کوتاه و فیلم بلند است.
شانزدهمین دوره از جشنواره بین المللی فیلم "مذهب امروز" از یازدهم تا بیست و دوم اکتبر سال جاری در ایتالیا برگزار می شود.

منبع خبر: وبسایت جشنواره فیلم مذهب ایتالیا

نخستین جشنواره فیلم دانشجویی کابل



به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان» دانشگاه کابل٬ دانشکده هنرهای زیبا٬‌ واحد سینما در پنجمین سال تاسیس خود نخستین جشنواره فیلم دانشجویی کابل را در دو بخش مسابقه "فیلم‌" (داستانی٬ مستند) و "فیلم‌نامه" برگزار می‌کند.

این جشنواره با نمایش فیلم‌های کوتاه داستانی و مستند که توسط استاد صدیق برمک٬ ممنون مقصودی٬ صحرا موسوی٬ حسن فاضلی و عارف بهرام انتخاب خواهند شد که در دانشکده هنرهای زیبا٬ دانشگاه کابل برگزار می‌گردد.

نخستین دوره جشنواره فیلم دانشجویی کابل به همت استاد سمیع‌الله نبی‌پور (سر دبیر)٬ عزیز دلدار٬ عارف بهرام٬ زبیر هاشمی٬ مریم کاکر٬ خیبر فیضی و حسن فاضلی پایه‌گذازی گردیده است٬ که برای استمرار همه‌ساله این جشنواره هم اکنون برنامه ریزی می‌کنند.

واحد سینمای دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه کابل چگونه و توسط چه کسانی تاسیس شد؛

به گفته‌ی استاد سمیع‌الله نبی پور - دبیر موسس واحد سینمای دانشکده هنرهای زیبا - در سال ۱۳۸۳ درس‌هایی با موضوع‌های سینمایی آهسته آهسته جایگاه خودش را در میان درس‌های تیاتر باز کرد٬ تا اینکه با رایزنی‌ها٬ تلاش‌ها و نشست‌هایی که ایشان ( سمیع‌الله نبی پور ) به همراه استاد عزیز دلدار و استاد محمود آریوبی (از هم صنفی‌های استاد سمیع‌الله واساتید حال حاضر ) داشتند طرح ایجاد و جداسازی واحد سینما از واحد تیاتر را به وزیر وقت پیشنهاد کردند که خوشبختانه در سال ۱۳۸۷ برای اولین‌بار دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه کابل شاهد حضور محصلین علاقمند به رشته سینما در واحد مختص به سینما به مدیریت استاد محمود آریوبی بود؛  که از سال ۱۳۸۷ تاکنون دو دوره فارغ‌التحصیل داشته است.

نخستین جشنواره فیلم دانشجویی کابل از ۲۸ تا ۲۹ اکتبر امسال در دانشکده هنرهای زیبای کابل برگزار خواهد شد.

Tuesday, September 3, 2013

اسامی فیلم‌های داخلی و خارجی راه یافته به بخش رقابت دومین جشنواره بین‌المللی فیلم حقوق بشر افغانستان اعلام شد.


به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان» کمیتۀ گزینش دومین جشنوارۀ بین‌المللی فیلم حقوق بشر افغانستان از میان ۳۸۰ اثر داخلی و خارجی ۴۷ فیلم را برای حضور در دومین دور جشنوارۀ حقوق بشر افغانستان برگزیدند. ۲۴ فیلم برای رقابت بخش داخلی و ۲۳ فیلم برای رقابت بخش خارجی انتخاب شدند. همچنین ۶ فیلم برای بخش خارج از مسابقه انتخاب شدند؛ که این فیلم‌ها توسط آقایان صدیق برمک٬ انجینیر لطیف احمدی٬ ابراهیم عارفی٬ رویا سادات٬ حمیرا قادری و الیسا بوگوس انتخاب گردیده‌اند. 
این جشنواره در چهار بخش مسابقه داخلی٬ خارجی٬ دانشجویی و خارج از مسابقه برگزار می‌گردد.


فیلم‌های انتخاب شده از افغانستان:
۱- وژمه - برمک اکرم
۲- گناه من- رامین یوسفی
۳- حبس ابد- غلام‌رضا مجیدی
۴- تقدیر شکستۀ شعر- رحمت حیدری
۵- یک آرزو- محمد عارف عابدیان
۶- روی خط فراموشی- ابوذر امینی
۷- چشم‌دید - رفیع بهروزیان و الکا سادات
۸- زنان پشت فرمان- صحرا کریمی
۹- دو راهی- وحید بختیار
۱۰- آفتاب یخی- رامین محمدی
۱۱- جانشین- سید مسعود اسلامی
۱۲-…اعضای یک‌دیگرند؟! -جاوید میرزایی
۱۳- افغانستان کوچک- بصیر سیرت
۱۴- آخرین رییس جمهور- محمد جمیل جاله
۱۵- سفر به تاریکی- وحید حبیبی
۱۶- خانۀ نمبر ۱۱۱ - عزیز دلدار
۱۷- سایه‌بان- محمد عارف علی‌زاده
۱۸- داستان یک مستند- سید ضیا قاسمی
۱۹- پایان داستان- غفار آزاد
۲۰- زنی در صحرا می‌خواند- الکا سادات
۲۱- سگ بالای گوسفند- حسن فاضلی
۲۲- ناشناخته- غفار فیض‌یار
۲۳- زنده‌گی زیباست- سیر احمد نورزاد
۲۴- بازی در بازی- لاجورد حقیقی

فیلم‌های انتخاب شدۀ بین‌المللی:
۱- داستان یک کتاب- پال کبان/ ایتالیا
۲- پسری به نام میر- فیل گربسکی/ انگلیس
۳- وزن جهان- کاستانزا کواتریسلیو/ ایتالیا
۴- جنوب غربی ایران- محمد رضا فرطوسی/ ایران
۵- بررسی روزانه- مریگانکا سونل/ هند
۶- دوما- ابیر زیئبک حداد/ اسراییل
۷- آتش سوزی در خون- دیلان موهن گری/ هند
۸- شب سفید- ایریت گال/ اسراییل
۹- جایگاه شماره پنج- وانجا/ هند
۱۰- شعاعی از آفتاب- اَپرنا سانیال/ هند
۱۱- کوچی‌های باستانی- مارسبیکبوزورما نکولو/ قزاقستان
۱۲- سرزمین بدون مردان- میشائیل گراورسون/ دنمارک
۱۳- گرفتاری زیاد برای هیچ- گیتیکا نارج و آناندانا/ هند
۱۴- شب ساکت- ریس سیلیک/ ترکیه
۱۵- با من برقص -مریم پیربند/ ایران
۱۶- برای چه...- بطولگا/ مغولستان
۱۷- وقتی که باد می‌وزد- سرگی پوتئتوو/ روسیه
۱۸- دروازۀ شماره ۴۰ - میشایل موسائوگلو/ آذربایجان
۱۹- حتا اگر همه- ناتالیا بیلیائوسکن/ ارمنستان
۲۰- نامزد- یوسف برکی و آصف برکی/ آلمان
۲۱- همدستی- گاوین هوفمن/ ایرلند
۲۲- قیام روز- نصیر سایدوو/ تاجیکستان
۲۳- جست‌وجوی هیلیوود- لیاه ورشاوسکی/ امریکا

فیلم‌هایی که بیرون از مسابقه روی پرده خواهند رفت:
۱. بیرون از خانه - شهربانو سادات
۲. مناره‌های باکره - فرهاد رضایی
۳. روشنایی و تاریکی - فردین بارکزی
۴. بس مکتب - مریم نبیل کمال
۵. به خانه آمدیم - آریانا دلاوری
۶. شب خاکی - علی هزاره

جشنواره بین‌المللی فیلم حقوق بشر افغانستان تنها جشنواره‌ فیلم با موضوع حقوق بشر در سطح خاورمیانه است که از ۵ اکتبر تا ۱۰ اکتبر در کابل برگزار خواهد شد.