Monday, May 30, 2016

تحلیلی بر فیلم کوتاه "خانم آقای فاضلی" به کارگردانی حسن فاضلی

حسن موسوی
"خانم آقای فاضلی" چنان‌که از عنوانش هویداست، به وضعیت زنان در افغانستان اعتراض کرده که عنوان فیلم نوعی عنوان اعتراضی به حساب می‌آید.
کارگردان این فیلم با انتخاب این عنوان سنت رایج جامعه افغانستان را زیر سوال می‌برد، جامعهٔ افغانستان که زن به نام خودش خطاب نمی‌شود و همیشه تحت مالکیت نام پدر، شوهر و پسر خود مورد خطاب قرار می‌گیرد، و این باعث شده که تمام تلاش‌‌ها و نقاط قوت و حتی نقاط ضعف یک زن افغانستانی به یک مرد نسبت داده شود، تا جایی که این وابستگی نام پس‌از وفات خود زن هم‌چنان زنده باقی می‌ماند تاحدی که در بعضی از اعلامیه‌های فوت ذکر شده: مرحومه مغفوره دختر فلانی که خواهر فلانی و فلانی و مادر فلانی و فلانی است دارباقی را بدرود گفته.
سازنده‌ی این فیلم با این فرهنگ نادرست مبارزه کرده و مورد نکوهش قرار می‌دهد. قصهٔ فیلم در مورد یک زن گدا است که به همراه دختر ۵ ساله‌اش زنده‌گی میکند. چشمان دختر این زن مشکل دارد و احتمال نابینا شدن آن می‌رود. دغدغهٔ این زن تهیه پول بیش‌تر است، هم برای عمل جراحی چشمان دخترش و هم برای امرارمعاش.
تلاش کارگردان برای پرداختن به یک زن افغانستانی خلاف آن‌چه تا‌کنون از زن افغانستانی دیده‌ایم موفق بوده و توانسته یک زن افغانستانی را شجاع، سخت‌کوش و مستقل معرفی کند که می تواند بدون تکیه به کسی مخصوصن بدون تکیه به هیچ مردی، از پس زنده‌گی خود برآید.
این مهم او را وا می‌دارد روش‌های دیگر کسب درآمد و به‌دست آوردن پول بیش‌تر را تجربه کند. او رو به کارهایی می‌آورد که دیگر زنان هم قشر خودش دست به آن کارها می‌زنند، و تبدیل به یک زن فعال و سخت کوش می‌شود که شغل‌های متفاوتی را تجربه کرده و دست به هر کاری می‌زند تا به هدف خود برسد. اما در این بین نگاه جامعه سنتی افغانستان هم مد نظر گرفته شده که از این زن توقع روسپی‌گری دارند و این طرز نگاه و فشار کمر شکن اقتصادی، قهرمان فیلم را تا مرز تن فروشی پیش می‌برد اما در نهایت عزت و شرف خود را جاودانه حفظ می‌کند.
ژانر این فیلم درام، تراژدی است و در سال ۲۰۱۱ در کابل ساخته شده است.
اینکه شوهر این زن یا همان آقای فاضلی کجاست؟ در فیلم هم‌چنان مجهول می‌ماند. اما اسم او و وجود او در فیلم حاکم است در حالی که هیچ‌گاه خودش را نمی‌بینیم . زنده است یا خیر؟
یکی دیگر از ویژه‌گی‌های این فیلم بدون صدا بودن آن است که از لحاظ ساختاری برخواسته از داستان این فیلم است و چنان رابطه‌ای نزدیک با تماشاگر برقرار می‌کند که در صحنه‌های خارجی، سر و صدا و آلودگی‌های صوتی کابل را میتوان حس کرد.
"خانم آقای فاضلی" برنده‌ی جایزه بهترین کارگردانی در دومین جشن‌واره بین‌المللی حقوق بشر افغانستان شده بود و هم‌چنین در چندین جشن‌واره‌ی بین‌المللی دیگر در کشو‌رهای آمریکا٬ هند٬ ایران و شیلی نیز حضور داشته است.

نخستین جشن‌واره فیلم هدا با معرفی برگزیده‌گان به کار خود پایان داد.

به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان»:  نخستین جشن‌واره فیلم هدا، با اهدای جوایز در شش بخش از میان دوازده‌ کاندیدای دریافت جایزه به کار خود پایان داد.
کمیتهٔ انتخاب نختسین جشن‌واره فیلم هدا شانزده فیلم را برای حضور در این جشن‌واره انتخاب کرده بودند که از این میان دوازده فیلم کاندیدای دریافت جایزه گردیدند و در نهایت سید محمد محسنی جایزهٔ بهترین کارگردانی را برای فیلم «فیلم من رضام» از سوی دبیرخانه این جشن‌واره دریافت کرد٬ هم‌چنین یاسین یاوری، جایزهٔ بهترین فیلم‌نامه و بهترین تدوین در فیلم «کتاب بی‌خط» را از آن خود کرد.

جایزهٔ بهترین تصویربردار به محمد جان کمال برای فیلم«یک آرزوی دیگر»، جایزه بهترین بازیگر به دنیا صادقی در فیلم «مهره آخر»، و نیاز حسام، جایزه بهترین صدا‌برداری در فیلم «کتاب بی‌خط» را دریافت کردند.

این جشن‌واره با نوازنده‌گی موسیقی ‌صوفیانه توسط گروه موسیقی مولانا و اهدای تندیس و لوح تقدیر و جوایز نقدی به برگزیده‌گان پایان یافت.


Monday, May 23, 2016

فیلم کوتاه "من یک عزراییل هستم" نامزد جایزه بهترین بازیگر مرد در پایتخت جهانی فیلم

به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان»: "من یک عزرائیل هستم" ساختهٔ حسن موسوی نامزد جایزه بهترین بازیگر مرد از جشن‌واره بین‌المللی فیلم WIND آمریکا شده است.

فیلم "من یک عزرائیل هستم" در یک تاکسی اتفاق می‌افتد و درباره مردی سفید پوش است که خود را عزراییل معرفی می‌کند در صورتی‌که هدفش دزدیدن یک تاکسی است٬ گفت‌گوهایی که میان شخصیت فیلم٬ راننده و دیگر مسافر این تاکسی رد و بدل می‌شود مخاطب را بارها و بارها غافل‌گیر می‌کند تا در پایان فیلم شخصیت به ظاهر دزد در واقع همان عزراییل واقعی معرفی می‌شود.

جشن‌واره بین‌المللی فیلم WIND یک رقابت جهانی برای فیلم‌سازان خلاق و با استعداد است که هرساله در پایتخت جهانی فیلم یعنی "هالیوود" در شهر کالیفرنیای آمریکا از ۵ تا ۷ ماه جولای برگزار می گردد.

فیلم "گرگ و گوسفند" از "شهربانو سادات" از جشن‌واره فیلم کن جایزه گرفت

به گزارش«پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان»: فیلم "گرگ و گوسفند" به کارگردانی "شهربانو سادات" در بخش جنبی جشن‌واره فیلم کن در فرانسه جایزه هنر و سینما را برد. این جایزه در پایان چهل وهشتمین جشنواره "پانزده روز کارگردانان" جمعه شب گذشته به "شهربانو سادات" اهدا شد. 
"گرگ و گوسفند" نخستین فیلم بلند شهربانو سادات است و بر اساس خاطرات هفت سال زندگی خانم سادات در بامیان ساخته شده است که زنده‌گی روزمره مردم روستایی در نقطه‌ای دورافتاده از بامیان را نشان می‌دهد. او قبلا هم فیلم مشترکی با یک کارگردان آلمانی ساخته است.
فیلم "گرگ و گوسفند"، در بخش "پانزده روز کارگردانان" در کنار آثار کارگردانان مشهوری مانند "پل شریدر"، "آلخاندرو خودوروفسکی" و "مارکو بلوچیو" به نمایش درآمد. 

Wednesday, May 18, 2016

فراخوان چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم زنان – هرات ۲۰۱۶


دبیرخانه چهارمین دوره “جشنواره بین المللی فیلم زنان – هرات” از فیلم‌سازان ملی و بین‌المللی تقاضا می‌کند فیلم‌های داستانی، مستند، انمیشن بلند و کوتاه خود را که سوژه اصلی آن‌ها زنان است برای شرکت در این جشنواره که در  ۲۰ میزان (مهر) ۱۳۹۵برابر با ۱۱ اکتبر ۲۰۱۶ در شهر هرات افغانستان برگزار می‌‌شود ارسال کنند. مهلت ارسال فیلم‌ها به دبیرخانه چهارمین دوره این جشنواره سه ماه در نظر گرفته شده و علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را تا تاریخ ۲۵ سرطان (تیر) ۱۳۹۵ برابر با ۱۵ جولای ۲۰۱۶ به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. چهارمین دوره این جشنواره نیز به مانند دوره‌های پیشین جنبه رقابتی دارد و به فیلم‌های برتر تندیس جشنواره اهدا خواهد شد. فیلم‌های این جشنواره توسط هیات داورانی متشکل از سینماگران و منتقدان ملی و بین‌المللی در دو بخش داخلی و خارجی مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت. تندیس‌های چهارمین دوره این جشنواره در بخش داخلی  به بهترین فیلم‌های داستانی، مستند، انمیشن و بهترین کارگردان فیلم داستانی و مستند، همچنین بهترین فیلم نامه، بهترین بازیگران زن و مرد، بهترین بازیگر خردسال دختر، بهترین سینماتوگرافی، بهترین صدابرداری و بهترین تدوین اهدا خواهد شد. تندیس‌های این جشنواره در بخش بین‌المللی به بهترین فیلم‌های داستانی بلند، مستند، فیلم کوتاه و بهترین انمیشن اهدا می‌شود. جشنواره بین المللی فیلم زنان – هرات را بنیاد آرمان شهر و خانه فیلم رویا در حمل (فروردین) ۱۳۹۲ خورشیدی برابر با مارچ ۲۰۱۳ تاسیس کردند. 


سومین دوره این جشنواره در ارگ شهر باستانی هرات برگزار شد که پذیرای صدها فیلم از افغانستان و سراسر جهان بود. این جشنواره در سه دوره گذشته خود با حضور تعدادی از فیلم سازان مطرح ملی و بین‌المللی توجه صدها رسانه را در سراسر دنیا به خود جلب کرد و هزاران نفر فیلم‌های منتخب جشنواره را تماشا کردند. جشنواره بین‌المللی فیلم زنان – هرات را شاید بتوان مهم‌ترین رخداد فرهنگی در قلب آسیا دانست.

لطفا در فرستادن آثار به نکات زیر توجه کنید:
  1. مهلت نهایی ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره ۲۵ سرطان (تیر) ۱۳۹۵ برابر با ۱۵ جولای ۲۰۱۶ میلادی است.
  2. فیلم‌هایی که به دبیرخانه جشنواره ارسال می‌شوند یا باید توسط کارگردان‌های زن ساخته شده باشند یا اگر کارگردان‌های مرد آن‌ها را ساخته‌اند، موضوع آنها باید مرتبط با مساله زنان باشد.
  3. فیلم‌ها را می‌توانید به صورت مستقیم، از طریق پست، ایمیل یا با فرستادن لینک فیلم به آدرس‌های دبیر خانه جشنواره ارسال کنید. قابل یادآوری است که دبیرخانه جشنواره هزینه ارسال فیلم‌ها را تقبل نخواهد کرد.
  4. فیلم‌های ارسالی باید در یکی از این فرمت‌ها باشند: ۴K, 2K, HD, HDV
  5. شرکت‌کنندگان در این جشنواره باید فورم ضمیمه این فراخوان را به صورت کامل و واضح پر کنند و همراه فیلم به دبیر خانه جشنواره ارسال دارند، در غیر این صورت فیلم‌شان پذیرفته نخواهد شد.
  6. یک عکس از کارگردان فیلم و چند عکس از پوستر و نماهای فیلم با فرمت (JPEG) در ضمیمه ارسال شود.
  7. در صورتی که مایل هستید فیلم‌تان را از طریق انترنت برای ما ارسال کنید، در صورتی‌که حجم فیلم کمتر از ۲GB  باشد می‌توانید از این وبسایت برای ارسال آن استفاده کنید: https://www.wetransfer.com
چگونه با جشن‌واره تماس بگیرید:
  • آدرس ارسال: افغانستان، کابل، کوچه اول دهمزنگ یا تپه سلام، روبروی مسجد محمدیه، خانه فیلم رویا
  • ایمیل: womenfilmfestival.herat@gmail.com
  • شماره های تماس در افغانستان: ۰۰۹۳۷۹۸۱۰۶۲۷۵/ ۰۰۹۳۷۰۷۱۳۹۱۸۴/ ۰۰۹۳۷۰۰۴۲۷۲۴۴
  • بین المللی: ۳۳۶۶۲۱۵۳۲۹۷+/۳۳۱۶۴۶۵۳۱۶۲۴+
  • وبسایت: http://afghanistanintwomenfilmfestival.com
فورم‌های شرکت در این جشنواره را به زبان فارسی و انگلیسی از ضمیمه دریافت کنید: