Friday, October 11, 2013

اختتامیه دومین جشنواره بین‌المللی فیلم حقوق بشر افغانستان

به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه افغانستان»:  دومین جشنواره بین‌المللی فیلم حقوق بشر افغانستان که از ۱۳ مهر/میزان در استان‌های کابل و بامیان آغاز شده بود شب گذشته در تالار اصلی انستیتوت فرانسه برای افغانستان - لیسه استقلال- با اجرای تکنو٬ موسیقی راک و اهدای جوایز به برگزیدگان این دور از جشنواره به پایان رسید.

فیلم کوتاه داستانی 'آخرین رییس جمهور' ساخته جمیل جاله و فیلم مستند 'افغانستان کوچک' ساخته بصیر سیرت بهترین فیلم‌های بخش رقابت داخلی٬ فیلم بلند داستانی 'حتی اگر همه' ساخته ناتالیا بلیاسکین٬ فیلم مستند 'در جستجوی هیلیوود' ساخته مشترک لیا وارشاوسکی و کریس ناوی و بهترین فیلم کوتاه داستانی 'نامزد' ساخته یوسف برکی از کانادا بهترین فیلم‌های بخش بین‌المللی شناخته شدند. 

در بخش دانشجویی این جشنواره فیلم‌های 'سعادت به مازار می‌رود' ساخته مشترک ویس سنجر و خادم حسین بهنام؛ فیلم 'خروپف' ساخته محمد عارف محبی و فیلم 'نامه‌ای از پسرم ساخته عزیزالله پاینده به ترتیب مقام‌های اول تا سوم این بخش را بدست آوردند.

هییت داوران این جشنواره فیلم مستند'تقدیر شکسته شعر'  ساخته رحمت الله حیدری و فیلم مستند 'دموکراسی سیاه' ساخته سید قاسم حسینی را شایسته تقدیر ویژه دانستند.

بانو لینا علم برای بازی در فیلم 'نامعلوم' بانو صابره رضایی برای بازی در فیلم 'آخر قصه' و بانو فرشته کاظمی برای بازی در فیلم 'آفتاب یخی' بطور مساویانه بهترین بازیگر خانم٬ سید مرتضی علوی برای بازی در فیلم 'آخرین رییس جمهور' بهترین بازیگر مرد و سعادت بهنام برای بازی در فیلم 'سعادت به مازار می‌رود' بهترین بازیگر کودک شناخته شدند.
خانم دیانا ثاقب مدیر اجرایی این جشنواره گفت: در کنار نمایش فیلم، برنامه های پرسش و پاسخ با کارگردان‌های فیلم ها و نقد و بررسی فیلم نیز برگزار کردند. او گفت که برگزاری چنین جشنواره ای در افغانستان کار دشواری بوده است.

پنج داور عمدتا فعالان حقوق بشری و سینماگران مطرح افغان و خارجی عضویت هیات داوران جشنواره را داشتند.
عتیق رحیمی نویسنده و فیلمساز شناخته شده افغانستانی، جان برگان کاگردان سینما از بریتانیا، لاتیکا نویسنده و مترجم هندی، شوکت امین فیلم‌ساز مطرح کردستانی از عراق و حسینا مرزبان، بازیگر افغانستانی، داوران جشنواره بودند.

No comments:

Post a Comment