Thursday, October 4, 2012

اولین نمایش فیلم "سنگ صبور" آخرین ساخته عتیق رحیمی برای جمعی از هنرمندان در کابل


2012-oscar-academy-awards-poster
اقتباس سينمايي از رمان «سنگ صبور» يه عنوان نماينده افغانستان به جوايز اسكار 2013 معرفي شد.
به گفته مسئولین ریاست افغان فیلم، در اخرين روز از مهلت معرفي فيلم‌هاي خارجي به آكادمي اسكار، فيلم «سنگ صبور» ساخته‌ي «عتيق رحيمي» نماينده افغانستان در اين رويداد بزرگ نام گرفت.

فيلم «سنگ صبور» به كارگرداني «عتيق رحيمي»،‌ نويسنده‌ي سرشناس کشورمان ساخته شده است كه اين فيلم را بر اساس رمان مقابل دوربين برده است. كمپاني «سوني پيكچرز» كه حق پخش فيلم «سنگ صبور» را در آمريكا در اختيار دارد، از سپتامبر 2013 اين فيلم را به روي پرده مي‌برد.
عتيق رحيمي» براي اولين‌بار پس از سال 2004 پشت دوربين رفت و كتاب برنده‌ي گنكور خود را به فيلمي سينمايي تبديل كرد.
به گزارش ورايتي، فيلم «سنگ صبور» توسط «ميشل جنتيل» با همراهي كمپاني‌هاي «رازور فيلمز» و «كورنيشه پيكچرز» توليد شده است كه پيش از اين در بازار فيلم جشنواره‌ي برلين عرضه شد.
«عتيق رحيمي» در سال 2004 اولين فيلم خود را براساس رمان «خاك و خاكستر» كارگرداني كرد كه در جشنواره‌ي كن جايزه‌ي بخش «نوعي نگاه» را كسب كرد. وي با اين كتاب در سال 1382 جايزه‌ي ادبي «يلدا»ي ايران را در بخش نويسندگان غيرايراني فارسي‌زبان به خود اختصاص داد.
رمان «سنگ صبور» اولين كتاب فرانسوي‌زبان اين نويسنده‌ي 50 ساله است كه در سال 2008 جايزه‌ي گنكور، معتبرترين جايزه‌ي ادبي فرانسه را كسب كرد.

این فیلم برای اولین بار در افغانستان روز گذشته با حضور بزرگان سینمای کشور همچون صدیق برمک و انجینیر لطیف احمدی و جمعی از هنرمندان در تالار خانه فیلم رویا به نمایش گذاشته شد که با استقبال خوبی از سوی هنرمندان روبرو شد.

No comments:

Post a Comment